Dorpsraden strijden tegen ’tweede Wieringermeer’

• dinsdag 15 september 2020
  • Categorie: , ,
  • Noordkop - ,,Een tandje minder kan best wel. Een bod van 4,2 TW is belachelijk veel.”

Richard Zut 15-9-020

,,Het opwekken van 2,2 TW aan duurzame energie door zonneparken, windturbines en eerst maar eens zonnepanelen op alle geschikte daken is echt meer dan genoeg. Daarmee blijft ook ruimte bestaan voor alternatieven in de toekomst’’, zegt secretaris Arco Kleimeer van Dorpsraad Warmenhuizen.

Hij spreekt namens de dorpsraden van Warmenhuizen en Tuitjenhorn die dus ook willen dat het bod van 4,2 Terrawatt van regio Noord-Holland Noord als bijdrage aan de landelijke Regionale Energie Strategie (RES) een flink eind omlaag gaat. In totaal is het land verdeeld in dertig regio’s die in totaal ruwweg 53 TW aan duurzame energieopwekking bieden waar 35 TW nodig is.

Kleimeer stelt vast dat de regio Noord-Holland Noord met het aanbod van 4,2 TW qua RES-aanbieders de derde regio van Nederland is, achter Groningen en Flevoland: ,,Maar ons college adviseert de raad hier wel mee in te stemmen. Schagen trekt hiermee echter een veel te grote broek aan. Hier is echt geen draagvlak voor te vinden onder de bevolking.’’

Raadsvergadering

In de raadsvergadering van de gemeente Schagen die vanavond wordt gehouden staat die 4,2 TW echter wél als besluitstuk op de agenda. Voor oktober 2020 moet er immers een raadsbesluit over de concept-RES 1.0 liggen.

Kleimeer, bestuurslid van de Dorpsraad Warmenhuizen, die Marco van Rossum bij de raad zal laten inspreken: ,,Dit is misschien wel het belangrijkste besluit dat deze raad over onze toekomst zal moeten nemen. Daar moet je geduldig en voorzichtig mee omgaan.”

,,Net als diverse andere dorpsraden willen wij dat eerst alle inwoners veel beter worden geïnformeerd. Er moet een gedegen communicatieplan komen. Daar willen wij de gemeente bij helpen door het organiseren voor voorlichtingsavonden.’’

Daarnaast vinden de dorpsraden dus ook dat het aanbod drastisch omlaag moet. ,,Die 2,2 TW doen we al, met inbegrip van alle goedgekeurde plannen die nu al in ontwikkeling zijn. Dan moet je niks, maar mag je van alles en kun je daarover onderhandelen nadat je er draagvlak voor hebt gevonden bij de bevolking.”

Aan vast zitten

,,Maar als je nu vasthoudt aan het bod van 4,2 TW, dan kun je ervan op aan dat je eraan vastzit ook. En dat het Rijk straks tegen de regio zegt ’Jullie aanbod is nog niet bereikt, hoe zit het ermee?’. Dan moet je ermee door, draagvlak of niet.’’

De dorpsraden willen voorkomen dat er straks geen weg terug meer is. In dat kader waarschuwt Kleimeer ook voor de consequenties van het opwaarderen (’repoweren’) van allerlei windturbines.

,,Neem de windturbines van tachtig meter hoogte langs de N245 tussen Warmenhuizen en Tuitjenhorn. Wij moeten er niet aan denken dat ze die gaan vervangen door turbines met een tiphoogte van 177 meter hoogte, met daarbij vanwege het vliegverkeer verplichte grote rode lampen. Want ik denk niet dat veel mensen dan nog staan te trappelen om een huis te kopen in het geplande woningbouwgebied van Dergmeer en Remmersdel bij Warmenhuizen.’’

Anders

,,Het moet echt anders. Wij willen hier geen tweede Wieringermeer worden’’, vindt Kleimeer die jarenlang raadslid was voor de grootste coalitiepartij van Schagen, het CDA. De partij heeft twee wethouders in het college (windmolenbezitter Sigge van der Veek en Jelle Beemsterboer, red. ) en zit dus in een lastig parket.

,,Ik acht de kans vrij reëel dat de raad het bod naar beneden wil hebben. Daarna kun je kijken hoe invulling kan worden gegeven aan wat er boven 2,2 TW nog mogelijk zou kunnen zijn.”

,,Natuurlijk, er zijn achttien gemeenteraden in onze RES-regio die er iets over besluiten. Wat als Schagen en Hollands Kroon zeggen dat ze lager willen en de rest wil dat niet? Dan heb je als raad van Schagen in elk geval wel je rug recht gehouden.’’

Noordhollands Dagblad