Den Helder wil dat minister een eind maakt aan het dumpen van zwerfkeien op de Doggersbank door Greenpeace.

• woensdag 30 september 2020
  • Categorie: , , ,
  • Den Helder -  ’Het is symboolpolitiek, maar we hebben sympathie voor onze vissersgemeenschap’

Greenpeace moet stoppen met het dumpen van zwerfkeien op de Doggersbank. Burgemeester en wethouders vragen minister Carola Schouten per brief om dat te bewerkstelligen.

De meerderheid van de gemeenteraad heeft zich geschaard achter een motie van de VVD. Fractievoorzitter Petra Bais: ,,Greenpeace dumpt de keien onder het mom van natuurbescherming. Dat gebeurt nu in het Britse deel. De actie is niet legaal. Volgens internationale verdragen mogen geen objecten en afval op de Doggersbank worden gegooid.’’

Vissers hebben behoorlijk veel last van zulke acties, zegt Bais. ,,De sector heeft het al moeilijk, onder andere door de afschaffing van het pulsvissen. De zwerfkeien veroorzaken schade aan vistuig. In het ergste geval kan een schip kapseizen als een net achter zo’n zwerfkei blijft haken. Dit is levensgevaarlijk activisme.’’

Verkeerd beeld

Volgens Marije Boessenkool geeft Bais een verkeerd beeld van de situatie: ,,De Doggersbank is Natura 2000-gebied. Daar mag niet worden gevist, maar het gebeurt toch. Met sleepnetten wordt het gebied kaal getrokken. Greenpeace komt in actie omdat Engeland z’n stukje niet goed beschermt. Een paar jaar geleden heeft Greenpeace zo’n actie in Nederland gevoerd, op de Klaverbank. Die actie is door de rechter goedgekeurd. Je kunt wel achter de vissers gaan staan, maar elk verhaal heeft twee kanten. Greenpeace heeft goede redenen voor deze actie. Wij gaan de motie dus niet steunen.’’

Weinig zoden aan de dijk

Pieter Blank (PvdA) heeft moeite met de manier waarop vanuit Den Helder wordt geprobeerd landelijke politiek te bedrijven. Hij vreest dat een brief aan de minister weinig zoden aan de dijk zal zetten. ,,Stenen gooien in Natura 2000-gebied is geen manier om actie te voeren.’’ Toch vindt ook hij dat een brief moet worden gestuurd naar de minister. ,,Om de visserij een hart onder de riem te steken.’’

Volgens CDA’er Harmen Krul moeten in de brief illegaal vissen in het betrokken gebied én het dumpen van zwerfkeien worden veroordeeld. Petra Bas (VVD): ,,Er is een verkeerd beeld neergezet. Het is niet illegaal om op de Doggersbank te vissen.’’

Effect

Hans van Donkelaar (CU) vindt een brief aan de minister symboolpolitiek. ,,Ik geloof niet in het effect van zo’n brief. Maar we spreken er wel onze sympathie mee uit voor onze eigen vissersgemeenschap.’’

Burgemeester en wethouders is door de gemeenteraad ook opgedragen om de gemeenten Texel, Schagen en Hollands Kroon te vragen de brief mede te ondertekenen.

Van de zevenentwintig aanwezige raadsleden stemden twee tegen: Marije Boessenkool van GL en Joke Vorstman van Beter voor Den Helder.

Noordhollands Dagblad