Corona-pandemie weerhoudt Wintershall er niet van om een nieuwe gasput te boren. ’De Nederlandse Noordzee heeft nog steeds potentie’

• dinsdag 29 september 2020
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER

Wintershall Noordzee heeft een derde productieput voor aardgas in gebruik genomen op de rand van het Nederlandse en Britse Continentaal Plat. Neptune Energy is een van de partners in het project. Beide bedrijven zijn in Den Helder gevestigd.

Arie Booy 29-9-2020

De activiteiten vinden plaats in het Sillimanite South-gasveld. Eerder dit jaar boorde Wintershall daar een derde exploratieput die al snel omgezet kon worden in een productieput. Het gas wordt op grote diepte gewonnen. Het zit in zandsteenreservoirs uit het Carboon op een diepte van ongeveer 3.700 meter onder zeeniveau. In het tijdvak Carboon werd ook steenkool gevormd in de Limburgse bodem.

(Tekst gaat door onder de foto)

Het platform D12B waar Wintershall boort en gas produceert.
    © Foto Wintershall

De succesvolle gaswinning is een hoopvol signaal in deze onzekere tijd voor de fossiele energie-industrie met een lage olieprijs en de beperkingen van de pandemie.

Niet vertraagd

,,Deze directe opschaling van exploratieboring tot productieput is zonder twijfel een unieke prestatie van Wintershall Noordzee, Maersk Drilling en onze vele partners”, zegt Robert Frimpong, managing director van Wintershall Noordzee. ,,De coronapandemie heeft ons niet tegengehouden of vertraagd. Onze doelstelling was om te presteren en dat is precies wat we hebben gedaan. We hebben het doel voor ogen gehouden en ons gericht op het uitvoeren van onze taak, met als belangrijkste punt dat alle betrokkenen veilig en gezond bleven, vooral in deze tijden van corona. Een uitstekend voorbeeld van volharding, teamwork en samenwerking onder moeilijke omstandigheden”, vindt Frimpong.

Het gas wordt via het D15-A productieplatform van Neptune door een pijpleiding naar de Nederlandse kust getransporteerd voor verdere verwerking. Met de realisatie van deze derde put komt volgens Wintershall tijdelijk een einde aan de booractiviteiten op het Nederlandse Continentaal Plat. De oudere velden in de zuidelijke Noordzee bieden steeds meer uitdagingen, waardoor het aantal nieuwe exploratieactiviteiten een dieptepunt heeft bereikt. Een verbetering van het investeringsklimaat is dan ook cruciaal voor het voortbestaan van de Nederlandse offshore meent het bedrijf. Hiervoor zijn betere randvoorwaarden nodig die verdere exploratie alsmede ontwikkeling en ondersteuning van de infrastructuur - essentieel voor de energietransitie - aanmoedigen en ondersteunen. ,,De Nederlandse Noordzee heeft nog steeds potentie, maar de voorwaarden en omstandigheden moeten snel veranderen”, zegt Robert Frimpong.

Vele mogelijkheden

Wintershall is één van de grootste aardgasproducenten op het Nederlandse Continentaal Plat. Het bedrijf heeft vijftien productieplatforms en vier onderzeese installaties in de Noordzee.

Lex de Groot van Neptune Energy noemt het succes van de derde aardgasput een sterk voorbeeld van de vele mogelijkheden voor binnenlandse offshore gasproductie in de Nederlandse sector van de Noordzee: ,,Net als de twee eerder geboorde putten is dit in eigen land geproduceerde offshore gas belangrijk om verschillende redenen. Het heeft een 30% lagere CO2-voetafdruk dan geïmporteerd gas; het ondersteunt de continuïteit van de energievoorziening en vermindert de afhankelijkheid van geïmporteerde energiebronnen die meer koolstof-intensief kunnen zijn”, meent De Groot. ,,Naast zonne-energie en wind, blijven we gas nodig hebben om onze huizen te verwarmen en brandstof aan onze economie te leveren. Het is niet een geval van de ene of de andere - we hebben een betrouwbare en betaalbare energiemix nodig die gas en hernieuwbare energie omvat. We kijken er dan ook naar uit om de productie van deze nieuwe put zo snel mogelijk goed op te nemen”, besluit De Groot van Neptune.

Noordhollands Dagblad