Chip op grijze kliko is nog geen gelopen race in Hollands Kroon

• vrijdag 4 september 2020
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna  Of inwoners van Hollands Kroon een chip op hun grijze bak krijgen, dat is de vraag.

Winnie van Galen 4-9-2020

De gemeenteraad heeft over dit voorstel van het college nog veel vragen, bleek gisteravond. Of het de juiste aanpak is bijvoorbeeld vergeleken met een andere methode. Zoals nascheiding bij een afvalinzamelaar (HVC) in plaats van bronscheiding waar de burger verantwoordelijk voor is. Wethouder Theo Groot zegde op verzoek van Lars Ruiter (VVD) toe met een rekensom te komen waarin beide opties tegen elkaar af te wegen zijn.

Met een chip op de grijze rolcontainer is vast te stellen hoe vaak inwoners hun grijze rolcontainer aan de weg zetten. Hoe minder vaak dit gebeurt, hoe groter de beloning. Het stimuleert burgers hun afval beter te scheiden, aldus het college van b en w. Er moet in ieder geval iets gebeuren omdat huishoudens in Hollands Kroon tientallen kilo’s meer dan de grens van honderd kilo restafval produceren. Boven die grens geldt een extra heffing, opgelegd door de overheid. In 2025 ligt de grens op dertig kilo restafval per huishoudens. ’Niets doen is geen optie’, aldus de wethouder.

Verder mag bloembollenbedrijf Van der Steen van een ruime raadsmeerderheid het bedrijf aan de Leijerdijk in Nieuwe Niedorp uitbreiden met een loods. Die komt aan de overkant van de weg, pal tegenover de plek waar de onderneming is gevestigd. De buurt is niet blij met uitbreiding en protesteerde ertegen. Tevergeefs, aangezien de gemeente expansie van agrarische bedrijvigheid ondersteunt. De vergadering werd geleid door Jip Pankras, fractievoorzitter van SHK, wegens afwezigheid van de burgemeester.

Noordhollands Dagblad

Een chip op je vuilnisbak.
    Nog even dan krijg je er een in je hoofd.