Waarom staan die windmolens voor de kust van Egmond aan Zee toch stil?

• zaterdag 1 augustus 2020
  • Categorie: , ,
  • Terwijl deze niet draaien, moet er verderop juist een nieuw park komen

Waarom staan die windmolens voor de kust van Egmond aan Zee toch stil? In de zee staat een windpark van NoordzeeWind en er wordt er verderop zelfs nog een gebouwd, werd deze week bekend gemaakt.

Het klopt dat niet alle wieken draaien, zegt Wendy Schaap van NoordzeeWind. „Dat komt omdat er onderhoud nodig is. Windturbines zetten zichzelf automatisch in een ‘onderhoudsstand’ wanneer er onderhoud nodig is. Sinds oktober 2019 zijn ze na elkaar in die veilige, inactieve stand gekomen.”
    De weersomstandigheden waren begin dit jaar alleen niet geschikt voor groot onderhoud op zee. „In de loop van maart zijn we begonnen met de werkzaamheden, toen het weer en de situatie het toelieten. We verwachten dat de windturbines na het onderhoud weer allemaal draaien en dat de elektriciteitsproductie weer hervat wordt. De eerste turbines worden inmiddels weer één voor één in gebruik genomen. Er draaien er nu weer een aantal.”
    Door het coronavirus duurt het onderhoud aan de windmolens overigens langer dan voorzien, omdat de monteurs zich bij de uitvoering aan de veiligheidsregels moeten houden. „We doen wat we kunnen om de windmolens zo snel mogelijk weer allemaal te laten draaien.”

Noordhollands Dagblad

En wij geloven dat! Nee dus.

In de Wieringermeer staan de meeste stil. Onderhoud......amehoela.