Redactie NHD verhuist naar Willemsoord, een ’fantastische en inspirerende plek’

• zaterdag 1 augustus 2020
  • De Helderse Courant gaat verhuizen. De redactie verruilt de Prins Hendriklaan voor een nieuwe plek op Willemsoord: in het monumentale Gebouw 29, pal naast de werfpoort.

„Een fantastische locatie”, vindt hoofdredacteur Corine de Vries. „Ik ben erg blij dat we onze journalisten een uitvalsbasis kunnen bieden op zo’n inspirerende plek als Willemsoord. Met die schitterende schouwburg, toonaangevende musea, de horeca, straks het nieuwe stadhuis van Den Helder en nu dus ook de redactie van het Noordhollands Dagblad.”
    Het is een bijzondere tijd om een fysiek kantoor in gebruik te nemen. Ook de redactie van deze krant werkt vanwege de coronamaatregelen waar mogelijk thuis of vanaf locatie. Toch blijft ook een fysieke plek nodig als uitvalsbasis en bovendien vindt de hoofdredactie het belangrijk om zichtbaar aanwezig te zijn in het verspreidingsgebied.
    Het huidige redactiekantoor aan de Prins Hendriklaan werd enkele jaren geleden aangekocht door Woningstichting Den Helder. Er wordt gewerkt aan plannen om de krantvilla te herontwikkelen voor een nieuwe bestemming.
    Het Noordhollands Dagblad ging op zoek naar een goed bereikbare plek in het hart van het verspreidingsgebied van de Helderse Courant en vond die op Willemsoord, aan de N250 en op loopafstand van het NS-station. De officiële overdracht is per 1 augustus, de daadwerkelijke verhuizing vindt naar verwachting eind deze maand plaats.
    Eerder dit jaar werd ook in Schagen een nieuw redactiekantoor in gebruik genomen, aan de Molenstraat/Nieuwe Laagzijde. Na een grondige interne verbouwing worden daar nu ook de gevels gerenoveerd. Beide redactiepanden in de Noordkop worden gebruikt door de redactie van zowel de Schager als Helderse Courant. Die redactie bestaat uit vijftien journalisten in vaste dienst en tientallen freelancers die zich elke dag richten op lokaal en regionaal nieuws in twee NHD-edities met elk hun eigen, lokale karakter.
    Aan het aanzien van Gebouw 29 zal niet veel veranderen. Dat gebouw heeft een beschermde status als Rijksmonument. Ooit was hier de werkruimte van de directeur van de Rijkswerf, zijn secretariaat en de postkamer.
    Noordhollands Dagblad