Protesterende boeren, bouwprojecten die niet doorgaan, het kan rap verleden tijd zijn. Een oplossing voor de stikstofcrisis is nabij

• zondag 9 augustus 2020
  • Binnenkort is dat verleden tijd als een revolutionaire uitvinding snel in gebruik kan worden genomen.

9-8-2020

Protesterende veehouders, geschrapte bouwprojecten en honderd kilometer per uur over de snelweg sukkelen. Binnenkort is dat verleden tijd als een revolutionaire uitvinding snel in gebruik kan worden genomen.

„Het stikstofprobleem van Nederland kan snel en tamelijk eenvoudig worden opgelost door de uitstoot van de veehouderij met de helft terug te brengen”, dat zegt uitvinder Klaas de Boer uit Opperdoes. Zijn bedrijf Special Machines heeft een filter ontwikkeld waarmee alle ammoniak (de problematische stikstof NH3 waarvan er te veel in de lucht zit volgens de Europese regels, red.) uit mestsilo’s en stallen kan worden gehaald.

Daarmee wordt voorkomen dat circa de helft van de ammoniak die dieren produceren in de lucht terecht komt. „Zet bij elke veehouder zo’n filter naast de stal en de ammoniakuitstoot van de landbouw kan worden gehalveerd, van 114 kiloton per jaar naar 57 kiloton. Daarmee is er genoeg ruimte om koeien normaal krachtvoer te laten eten, de veestapel niet verder terug te hoeven dringen, bouwprojecten op te starten en weer honderddertig te kunnen rijden”, zegt De Boer.

Er kunnen duizend oplossingen aangedragen worden, deze zullen allen niet geaccepteerd worden. De reden is simpel, Nederland moet nog voller gebouwd kunnen worden en daarbij dient daarvoor natuurcompensatie te komen. Zoals vissers van de Noordzee gejaagd worden, worden boeren van hun land gejaagd via steeds weer nieuwe drogredenen. Degene die hier nog niet mee bekend zijn https://www.tristatecity.nl/ , vandaar ook de niet aflatende inspanningen om miljoenen migranten naar dit al overvolle land te halen.