Oppervlakte- en afvalwater geschikt om bijna alle Noord-Hollandse gebouwen te verwarmen

• woensdag 19 augustus 2020
  • Categorie: , , ,
  • Bijna al de 1.513.680 gebouwen in Noord-Holland kunnen aangesloten worden op duurzame warmte.

17-8-2020
    Maar liefst 96% van de woningen en utiliteitsgebouwen kan aangesloten worden op de grootste warmtebron die waterrijk Noord-Holland heeft: warmte uit oppervlaktewater (TEO). De overige 2% gebouwen zou aangesloten kunnen worden op warmte uit afvalwater (TEA).
    Dit blijk uit onderzoek naar de aanwezige warmtebronnen in Noord-Holland en de mogelijkheden om in de toekomst gebouwen te verwarmen in alle 449 Noord-Hollandse wijken. Het onderzoek is uitgevoerd door Syntraal in opdracht van de provincie Noord-Holland. Noord-Holland is omgeven door water en ook in de provincie is veel oppervlaktewater. Oppervlaktewater wordt in de zomer opgewarmd door de zon en kan worden gebruikt voor het verwarmen van huizen. Het is daardoor een oneindige warmtebron.

Alternatieve warmte

In slechts 6 wijken lijken de waterwarmtebronnen te ver van de wijken te liggen om effectief te kunnen worden gebruikt. Bij deze wijken kan gekeken worden naar andere warmtebronnen, bijvoorbeeld restwarmte afkomstig van de industrie en datacenters, of geothermie; warmte uit de diepe ondergrond.

Aardgasvrij

Nederland moet in 2050 aardgasvrij zijn. Dit is afgesproken in het Klimaatakkoord. Gemeenten werken momenteel aan de Transitievisie Warmte die eind 2021 klaar is. In deze visie staat welke wijken het eerste van het gas af gaan en in welk tempo. Het aansluiten van huizen op warmtebronnen is afhankelijk van de financiële haalbaarheid, ruimtelijke mogelijkheden, milieu en draagvlak.
    Om wijken te verwarmen met behulp van oppervlaktewater (TEO) is een warmtekoudeopslag (WKO), warmtewisselaar en warmtepomp nodig. Bij thermische energie uit afvalwater (TEA) wordt gebruik gemaakt van de warmte van rioolwater, warmte die vrijkomt bij de rioolwaterzuivering (RWZI’s) en warmte die vrijkomt bij rioolgemalen.

Niet allemaal dezelfde warmtebron

De inventarisatie laat zien waar de warmtebronnen beschikbaar zijn, maar we kunnen niet allemaal onze warmte onttrekken uit dezelfde bron. Om warmtebron en warmtevraag efficiënt aan elkaar te kunnen koppelen wordt binnen de Regionale Energiestrategieën Noord-Holland Zuid en Noord de Regionale Structuur Warmte (RSW) uitgewerkt. De RSW geeft gemeenten inzicht in welke bronnen zij het beste kunnen gaan gebruiken voor welke wijk. Het verbinden van warmtevraag en -aanbod wordt ook besproken tijdens de RES-Reflectiebijeenkomst op dinsdag 18 augustus voor raadsleden, Statenleden, algemeen besturen van de waterschappen en stakeholders.

Warmtedataregister

De provincie heeft alle warmtebronnen in Noord-Holland in kaart gebracht. Deze zijn terug te vinden in het online warmtedataregister. Syntraal verzamelde de nieuwe data in opdracht van provincie Noord-Holland. Lees meer in dit rapport.
    Prov. N-H

Er is door deskundigen weer wat gevonden, precies als met de warmtepomp die onnoemelijk veel stroom verbruikt is het logisch dat het meer wensdenken is dan serieus. Men wil het verwarmde opp. water in de zomer gebruiken voor de verwarming van huizen, in de zomer lijkt me dat een beetje overdreven, maar hoe moet dat 's winters dan als al het oppervlakte water een graad of 5 is?
    Voor het rondpompen van water is enorm veel energie nodig.