Of wonen, of recreatiepark’. Gemeente Medemblik wil duidelijkheid scheppen over toekomst van bungalowparken

• maandag 3 augustus 2020
  • Categorie: , ,
  • Een camping die in de praktijk al lang geen camping meer is? Volgens de Medemblikse wethouder Harry Nederpelt (CDA) wordt het dan hoog tijd er een andere bestemming aan te geven. Als het om de verblijfsrecreatie gaat, streeft de gemeente naar een einde aan het gedoogtijdperk.

Juist de verblijfsrecreatie is van enorm belang voor de lokale economie, vertelt Nederpelt. ,,Het is een goede tweede, achter de agrarische sector. Maar dan hebben we het ook echt over vakantieparken waar mensen hun vakantie komen doorbrengen en komen overnachten. Die groep besteedt het meeste.”
    De politiek in Medemblik heeft een paar jaar geleden de koers uitgestippeld naar verbetering van deze verblijfsrecreatie. Het betekent volgens Nederpelt dat er geïnvesteerd moet worden in parken en projecten die wel kansrijk zijn. ,,Dat doe je alleen als je dat samen met alle betrokkenen kan doen.” Voor dat doel wil de gemeente een investeringsfonds maken, waarbij ook een bijdrage komt van de plekken waar niet langer het toerisme, maar het wonen de doorslag gaat geven. ,,Zo komt er tenminste ook geld beschikbaar voor de plekken waar het wel kansrijk is.”

Goedkoop

Er zijn in Medemblik campings en bungalowparken waar het juist prima gaat. Maar er zijn ook plekken waar de vlag ‘recreatie’ niet langer de lading dekt. Zoals in Oostwoud, waar vakantiepark De Cogge ligt. Of in Hauwert, waar de camping in de praktijk niet meer wordt gekampeerd: het is een plek is geworden waar arbeidsmigranten een goedkoop verblijf vinden.
    De gemeente werkt naar een aanpak toe, waarbij in samenspraak met bewoners en eigenaren naar een passender invulling wordt gekeken. Het begrip ‘wonen’ is wat Nederpelt niet langer taboe. ,,We moeten ook niet blijven doen alsof het hier om verblijfstoerisme gaat”, stelt hij. ,,Het ontstaat over een langere periode, en nu zitten we met de praktijk. Als dan ook de provincie meer en meer naar het standpunt neigt dat dit soort plekken maar beter volledig als woonplek kan worden bestempeld, dan moeten we als gemeente dat oppakken.”
    Dus de camping Hauwert als woonwijkje? ,,Het moet een toegevoegde waarde hebben voor de omgeving”, besluit Nederpelt. ,,Als woonplek, of als bungalowpark. Om die reden zien wij nog wel kansen voor het bungalowparkje Klein Giethoorn in Opperdoes. Dat ligt wel dicht bij de stad en de voorzieningen. Je hebt ook te maken met de belangen van de bewoners of de eigenaren. Maar de betrokkenen weten nu wel welke kant de gemeente op wil.”
    Noordhollands Dagblad