Hollands Kroon zoekt 25 inwoners die samen met hun buren energie willen besparen.

• maandag 10 augustus 2020
  • HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA - Via eenvoudige tochtstrips tot zonnepanelen.

10-8-2020
    Samen met je buren energie besparen en er nog een feestje van maken ook.
    Onder de noemer EnergieParty daagt de gemeente Hollands Kroon 25 inwoners die handschoen op te pakken. Hollands Kroon prikkelt de deelnemers in spe met de belofte dat de energierekening bij vrijwel iedereen daalt. Zowel door kleine maatregelen (een deurdranger, tochtstrips) tot aan de duurdere oplossingen als zonnepanelen en isolatie. Deelnemers hoeven niet benauwd te zijn bij elkaar op de koffie te moeten, het project speelt zich coronaproof geheel online af.

Acht buren

Wat komt er bij kijken? Wie interesse heeft nodigt zo’n acht buren uit aan een online bijeenkomst. Daarbij wordt het energieverbruik van de deelnemers vergeleken en gepraat over mogelijkheden voor energiebesparing. De bijeenkomst wordt begeleid door een professionele gespreksleider. Vervolgens is het de bedoeling dat iedereen voor zijn eigen huis een plan maakt voor energiebesparende maatregelen. Meedoen brengt geen verplichtingen met zich mee en kost niets, aldus de gemeente.
    De aanmelding voor Energieparty verloopt via de website van Buurtkracht; een onafhankelijke stichting die mensen in buurten met elkaar verbindt en ondersteunt bij het verbeteren van de buurt. Variƫrend van verkeersmaatregelen, groen- en energieprojecten. De activiteiten en medewerkers van de stichting worden gefinancierd door gemeenten, provincies en netbeheerder Enexis.

Voordeliger

’De meeste mensen willen graag energie besparen. Maar niet iedereen weet hoe dat moet en wat er binnen hun mogelijkheden ligt. Door die vraag samen met buren op te pakken, wordt energie besparen makkelijker. En vaak ook voordeliger omdat buurtbewoners samen aantrekkelijke kortingen op offertes kunnen bedingen’, aldus de gemeente Hollands Kroon die tevens verwijst naar het Duurzaam Bouwloket: een onafhankelijk energieloket voor informatie en ondersteuning naar een aardgasloze en energie neutrale woning.
    Ruim vierhonderd buurten hebben inmiddels hun buurkracht met succes ingezet, aldus de gemeente Hollands Kroon.
    Noordhollands dagblad

overbodige windturbine zei