Burger hoeft niet op Tweede Kamer te rekenen bij grondrechtenschendingen

• donderdag 27 augustus 2020
  • Categorie: , , ,
  • Moties tegen mondkapjesexperimenten en verplichte quarantaine afgewezen. 27-8-2020

Door mr. Jeroen Pols
    Rotterdam – 26 augustus 2020 – Kamerleden Hiddema, Haga en Wilders brachten op 12 augustus twee moties in stemming. Zowel de motie tegen experimenten met mondkapjes als tegen  de verplichte quarantaine en de daaraan gekoppelde strafbaarstelling,  werden door de Kamer verworpen. De regering krijgt van de Kamer kennelijk vrij spel bij het inperken van grondrechten in haar ongekend repressieve coronabeleid. VVD, D66, PvdA, CDA, CU en ook SP laten het afweten in het beschermen van de burger.
    De burgemeesters van Amsterdam en Rotterdam kregen sterke kritiek van staatsrechtsgeleerden nadat zij besloten tot experimenten met verplichte mondkapjes. De burgemeesters erkenden dat de niet-medische mondkapjes de virusverspreiding niet tegenhouden,  maar spraken van een “gedragsexperiment”. Ook het RIVM adviseerde tegen het plan. Er zou sprake zijn van “schijnveiligheid”.
    De voorzieningenrechter te Amsterdam oordeelde vervolgens dat de verplichting een inbreuk maakt op grondrechten,  maar stond het experiment desondanks toe. Het  Forum van Democratie en Haga kwamen met een motie om te voorkomen dat de burger gekweld wordt met een strafbaar gestelde verplichting tot het dragen van  gezondheidsschadelijke  en nutteloze  gezichtsbedekking. Slechts 31 Kamerleden stemden voor de motie.
    Wilders volgde met een motie tegen een plan van een,  onder dreiging van hoge boetes en vrijheidsstraffen,  verplichte quarantaine van twee weken voor mensen die in contact kwamen met positief geteste personen. Wederom stemde de Kamer tegen. Dit terwijl in verschillende buitenlanden als Australië en Nieuw-Zeeland door militairen bewaakte quarantainekampen herrezen. Deze motie werd gesteund door 71 Kamerleden. Hiermee maakt de Kamer de weg vrij voor “coronagevangenissen” in Nederland. Een stokpaardje van de WHO.
    De bevolking hoeft voor bescherming van grondrechten kennelijk  niet meer te rekenen op de volksvertegenwoordiging. Zelfs plannen tot willekeurige vrijheidsberovingen van de bevolking schrikken de Kamer niet meer af. Dit belooft weinig goeds voor de Noodwet die binnenkort in stemming gebracht wordt. De Nederlandse burger kan zijn of haar borst alvast nat maken. De vraag is of de Kamer nog wel handelt in het belang van de bevolking.
    Meer lezen:

Viruswaarheid