Wat zou het mooi zijn: zeven minuten tijdwinst met de trein van Den Helder naar Amsterdam;

Datum:
  • dinsdag 14 juli 2020
  • in
  • Categorie: , ,
  • ....maar die trein komt er dus niet, door inspraak van de regiogemeenten. Erger: de NS haalt spitstreinen uit het spoorboekje

    14-7-2020
    ALKMAAR
    Een snellere treinverbinding van de kop van Noord-Holland met Amsterdam is een langgekoesterde wens in de regio. Maar een voorstel van NS voor een supersnelle spitstrein is gesneuveld, juist door inspraak van de regiogemeenten.
    Het ging om een trein van Den Helder naar Amsterdam, die tussen Alkmaar en Sloterdijk op geen enkel station zou stoppen. Daarmee zou deze zogenoemde IC+ zeven minuten sneller zijn dan de gewone intercity’s. De IC+ komt er niet. En daarbij heeft NS ook een verschraling in petto voor de forens die ten noorden van Alkmaar op de trein stapt. Drie spitstreinen die nu van Amsterdam naar Den Helder of Schagen rijden, gaan vanaf 2022 niet verder dan Alkmaar.

    Nadelig

    De IC+ is gesneuveld omdat invoering nadelige gevolgen zou hebben voor veel andere stations op de lijn Den Helder-Amsterdam. Heiloo en Castricum zouden teruggaan van vier naar twee treinen per uur. Ook voor Alkmaar Noord, Heerhugowaard, Uitgeest en de stations in de Zaanstreek zou de situatie verslechteren.
    Een extra snelle trein naar Amsterdam is zeer gewenst, maar niet als dit ten koste gaat van het aantal stops op andere stations, is het standpunt dat de regio hierover heeft ingekomen. Dat NS nu evengoed de dienstverlening in de ochtend- en avondspits voor de regio wil verslechteren is dan ook een bittere pil.
    Gemeenten hebben samen met de provincie bezwaar gemaakt bij NS, maar NS blijft vooralsnog bij het standpunt dat het aantal reizigers in de te schrappen spitstreinen te laag is. ,,De meeste reizigers stappen in de ochtend tussen 6.30 en 8 uur op. We schrappen de eerdere en latere treinen’’, zegt NS-woordvoerster Carola Belderbos. ,,Zo passen we het aanbod aan op de vraag en kunnen de de prijs van de kaartjes nu en in de toekomst laag houden.’’

    Op één lijn

    Het is voor het eerst dat gemeenten met een station in een vroeg stadium mee mochten denken over de nieuwe dienstregeling. Voorheen kregen gemeenten alleen inspraak in het eindplaatje, in een stadium dat er niets meer te schuiven viel. Belderbos: ,,We hebben de gemeenten gevraagd waar hun wensen liggen en hen gevraagd met elkaar op één lijn te komen. In dat proces is de IC+ geschrapt.’’
    De nieuwe dienstregeling gaat per 2022 in. Hoe het er definitief uit gaat zien is nog niet bekend. ,,Dat weten we zomer 2021. De wensen van reizigersvervoer moeten ingepast bij die van het goederenvervoer en bij de landelijke dienstregeling. Het is een complexe puzzel, want alles grijpt op elkaar in.’’
    NS stuurt voor de wat verdere toekomst aan op ’spoorboekloos rijden’, waarbij de frequentie van de intercity’s wordt opgevoerd naar zes per uur. Tussen Amsterdam en Utrecht is dat al ingevoerd. ,,Voor dit deel van Noord-Holland gaat het nog wel een tijdje duren’’, zegt Belderbos. ,,Eerst moet het station Amsterdam aangepast. Dat is zeker niet voor 2028-2030 aan de orde.’’
    Noordhollands Dagblad

    0 reacties :

    Een reactie posten