Rob Scholte bijt terug nadat Den Helder dreigt zijn kunst te verkopen: Hij wil beslag leggen op de rekeningen van de gemeente. ’En mijn claim is groter’

• woensdag 22 juli 2020
  • Kunstenaar Rob Scholte overweegt beslag te leggen op de bankrekeningen van de gemeente Den Helder. Scholte: ,,Dat is een van de opties die op tafel liggen. Mijn claim op de gemeente Den Helder is groter dan die van de gemeente op mij.’’

De gemeente heeft een vordering van ruim 500.000 euro op de kunstenaar. Bij de ontruiming van zijn Rob Scholte Museum in Den Helder, dik twee jaar geleden, is al zijn kunst in beslag genomen. De kunstwerken zijn opgeslagen bij een bedrijf in West Friesland. Elke maand betaalt de gemeente Den Helder daar een kleine 10.000 euro voor. De schuld van Scholte aan de gemeente stijgt elke maand met datzelfde bedrag. Dat bedrag van ruim een half miljoen euro wil de gemeente zo snel mogelijk zien. Als de kunstenaar niet over de brug komt, wordt zijn kunst verkocht.

Onrechtmatig

Scholte vindt dat de gemeente te hard van stapel loopt. ,,De rechtbank heeft eerder geoordeeld dat de gemeente onrechtmatig heeft gehandeld door de onderhandelingen met mij over de verkoop van het postkantoor af te breken. Naar aanleiding daarvan heb ik een schadeclaim van 1.7 miljoen euro bij de gemeente ingediend.’’

Absoluut niet nodig

Scholte vindt dat het absoluut niet nodig was om de kunstwerken elders op te slaan: ,,De gemeente had de kunstwerken in het Rob Scholte Museum kunnen laten staan tot er een definitieve uitspraak lag. In plaats daarvan is willens en wetens een torenhoge schuld gecreëerd. Acht man zijn een maand lang met honderdtwintig vrachtwagens bezig geweest om het pand te ontruimen.’’

Huisvredebreuk

In september vorig jaar bepaalde de kantonrechter dat de gemeente de kunstenaar terecht uit het museum had gezet. Scholte: ,,Die zaak mocht ik niet winnen. Ik had wegens huisvredebreuk en diefstal aangiftes lopen tegen de gerechtsdeurwaarder, de officier van justitie die toestemming had gegeven voor de ontruiming en burgemeester Koen Schuiling. Als ik gelijk had gekregen, had Schuiling geen burgemeester van Groningen kunnen worden. Want dan zouden de zaken van die aangiftes gaan lopen.’’

Ontruimingskosten

De kantonrechter oordeelde dat Scholte onder meer de ontruimingskosten en de kosten van opslag aan de gemeente moest betalen. Dat vonnis werd bij voorraad uitvoerbaar verklaard: de gemeente mocht meteen tot inning van de schuld overgaan.
    Rob Scholte: ,,Dat had de kantonrechter niet mogen doen. Deze zaak is nog lang niet afgelopen. Ik ben tegen de uitspraak in beroep gegaan. Er lopen in deze hele kwestie nog drie beroepsprocedures: twee tegen de gemeente Den Helder, de derde tegen de firma Tuin die het pand van de gemeente heeft gekocht. De uitspraak van de kantonrechter is dus geen definitief oordeel. Dat betekent dat alle acties van de gemeente Den Helder zijn gebaseerd op een voorlopig oordeel. Het zijn allemaal voorbarige acties.’’

Over de brug

De gemeente wil van de oplopende schuld af. Aan Scholte is daarom gevraagd uiterlijk 24 augustus te laten weten hoe hij denkt de schuld te betalen. In het uiterste geval wil de gemeente zijn kunstwerken verkopen.
    Scholte zegt graag te willen praten over een oplossing: ,,Wij hebben in dit hele traject steeds aangegeven dat wij over een oplossing willen praten, maar de gemeente stond daar nooit voor open. Ik los deze zaak liever in overleg op. Maar als de gemeente kiest voor een juridische confrontatie, vind ik dat ook goed. Wij zijn bereid tot het gaatje te gaan.’’
    Lees ook:

Noordhollands Dagblad

Het is te hopen dat Scholte de Gemeente Den Helder een hak kan zetten, al is die kans vanwege de partijdigheid van het merendeel van de rechters een bijna verloren zaak. Gelijk hebben in Nederland is niet hetzelfde als gelijk krijgen en daar speculeren de Gemeentes op en de cijfers liegen er ook niet om: begin een rechtszaak tegen welke Overheid dan ook en de kans is 20% dat je in het gelijk gesteld wordt. Waarom de kunst van Scholte elders onder brengen a €10.000 per maand onderbrengen terwijl in het verleden lagen de kelders onder het Gemeentehuis vol met gesubsidieerde kunstwerken lag. Iemand die een conflict heeft met welke Gemeente dan ook krijgt te maken met een partijdig ambtenarenapparaat en als dat niet voldoende is dan heeft welke Gemeente dan ook er geen enkel probleem mee om kennis van buiten af in te huren.

Sluit mooi aan bij bovenstaande reactie omdat het recht min of meer failliet is vanwege belangenverstrengeling. “Wanneer het recht alles blijft verbieden, verliest ze vertrouwen dat niet meer is terug te winnen.” https://www.youtube.com/watch?v=3vENsTkTBVs

Dit is met recht: de (r)overheid!

De (r)overheid is er NIET voor de burgers.

Het Rob Scholte museum in Den Helder was het enige lichtpuntje om daar naar toe te gaan.