’Groot deel bevolking Den Helder wil gewoon Zwarte Piet’

• donderdag 16 juli 2020
  • Honderden handtekeningen voor behoud Zwarte Piet. Dat zegt wat, vinden de initiatiefnemers.

DEN HELDER 17-7-2020
    De petitie op internet voor een intocht van Sinterklaas in Den Helder met ’echte’ Zwarte Pieten in plaats van roetveegpieten is tot donderdagmiddag al bijna negenhonderd keer getekend. En dat is een duidelijk signaal, zegt een van de initiatiefnemers.
    ,,Dit is een bewijs dat een heel groot deel van de bevolking van Den Helder gewoon Zwarte Piet wil’’, zegt een van de mensen achter de petitie. Hij noemt zijn volledige naam, maar wil die liever niet in de krant hebben en vraagt of we willen volstaan met alleen zijn voornaam Chris.
    Het is volgens hem elders in het land al eens voorgekomen dat mensen die zich echt hard maakten voor het voortbestaan van Zwarte Piet werden lastig gevallen door fanatieke tegenstanders. ,,Mensen zijn bedreigd en daar zit ik niet op te wachten.’’

Roetveegpieten

De Nieuwedieper stoort zich, net als veel andere inwoners van de marinestad overigens, aan de keuze die is gemaakt door de stichting die de intocht van Sinterklaas organiseert. Die heeft besloten om in principe met roetveegpieten te gaan werken.
    Omdat anders zeer waarschijnlijk geen vergunning kan worden verkregen vanwege de veiligheid (Zwarte Pieten kunnen leiden tot demonstraties en tegendemonstraties en eventueel zelfs tot opstootjes, red.), is het argument.
    Of er naast de roetveegpieten ook nog Zwarte Pieten meekomen met Sinterklaas en hoe groot het aandeel van de roetveegpieten zal zijn, is nog onderwerp van gesprek met onder meer gemeente en politie, aldus de organisatie.

Raad van State

Volgens Chris worden de roetveegpieten de organisatie als het ware door de strot geduwd door de gemeente Den Helder en kan dat helemaal niet. Hij verwijst naar een uitspraak van de Raad van State in 2014. ,,De Raad van State heeft toen heel duidelijk gezegd dat de gemeente helemaal niet mag bepalen hoe Zwarte Piet eruitziet. Volgens mij is het aan de bevolking van Den Helder om dat uit te maken en die discussie wordt nu gevoerd.’’ Met als uitkomst, wat de initiatiefnemers van de petitie betreft, dat er net als altijd Zwarte Pieten komen.
    Zwarte Piet is niet racistisch, stelt Chris. ,,Maar dat gesprek kun je met de mensen van bij voorbeeld Kick Out Zwarte Piet niet voeren. Die willen alleen maar praten als je eerst erkent dat Zwarte Piet racistisch is. Dan kom je dus nooit tot een gesprek.’’

Opvoeders

Hij benadrukt niks van extreem rechts of discriminatie te moeten hebben. ,,Ieder mens is een mens, je moet niet op kleur beoordeeld worden. Het is ook niet goed als donkere kinderen worden uitgemaakt voor zwart pietje. Dat is fout. Maar dat maakt Zwarte Piet nog geen racisme. Het heeft niks te maken met de figuur van Zwarte Piet. Dat ligt aan de opvoeders van die kinderen. Die worden niet gecorrigeerd als ze een bruin vriendje zwarte piet noemen. Daar ligt het probleem.’’

Hele feest weg

Maar als er kinderen zijn die last hebben van Zwarte Piet, wat is er dan op tegen om die kindervriend wat te veranderen? Om hem een roetveegpiet te laten zijn?
    ,,Omdat het daar niet stopt. Als je stelt dat Zwarte Piet racistisch is, dan is Sinterklaas ook racistisch want die neemt Zwarte Pieten mee. Uiteindelijk willen die lui het hele sinterklaasfeest weg hebben. Dat is onze grote zorg, dat het gewoon door blijft gaan.’’
    Uiteindelijk zal de tijd zijn werk doen, denkt Chris. ,,De figuur van Zwarte Piet zal heus wel een beetje veranderen. Maar dat heeft tijd nodig, dat gaat niet van het ene op het andere moment, dat kun je niet afdwingen. Kijk maar naar hoe Piet er twintig jaar geleden uitzag, heel anders dan nu.’’

Handtekeningen

De mensen achter de petitie halen ook huis aan huis handtekeningen op. ,,Want de petitie kan ook door mensen uit andere delen van het land getekend worden.’’
    Ze hopen de petitie en de handtekeningen eind volgende maand aan burgemeester Jeroen Nobel te geven. Dan kan de mening van de Nieuwediepers nog worden meegewogen bij het afgeven van de vergunning voor de intocht, is de gedachte.
    Noordhollands Dagblad

In Nederland bepaalt een klein deel van meestal gekleurde opvreters het beleid, geholpen door blanke Nederlanders die door willen gaan als Gutmensch.
    Akwasi, lid van een stam die steenrijk geworden is van de slavernij, gaat u en mij, al of niet met een kleurtje, vertellen dat we racisten zijn. Veel gekker moet het niet worden.

Waarom niet twee keuzes voorgelegd: wil je een zwarte piet of een roetpiet? Nu lijkt het alsof men alleen maar zwarte pieten wil. Maar een groot deel van de samenleving vind het prima als er straks roetpieten zijn. Met twee keuzes krijg je een beter beeld van wat inwoners belangrijk vinden.