De Westfriese Omringdijk moet Werelderfgoed worden. En Schagen moet het voortouw nemen, vinden de initiatiefnemers

• woensdag 1 juli 2020
  • Zorg dat de Westfriese Omringdijk de status van Werelderfgoed krijgt. Frans Diederik en Gerrit Rot maken zich er sterk voor.

Het duo hoopt dat de gemeenten die een deel van de Omringdijk op hun grondgebied hebben hun plan ondersteunen. Ze vragen de gemeente Schagen om het voortouw te nemen.
    ’Zij zullen alle gemeenten langs de West-Friese dijk moeten enthousiasmeren voor het plan. De Provincie Noord-Holland zal dan vanzelf enthousiast raken voor het plan. De laatste stap is aan de Rijksoverheid, als zij de aanvraag voor de Unesco-status indient’, aldus het duo op de speciale website die inmiddels is opgetuigd.

Uitvloeisel

Frans Diederik bracht het idee dinsdagavond tijdens de raadsvergadering onder de aandacht van de partijen in de gemeenteraad. Volgens hem is het in feite een uitvloeisel van de actie die een paar jaar geleden is gevoerd om het gat in de dijk (bij Schagen) te dichten met een brug.
    ,,Zo zouden mensen weer de complete Omringdijk kunnen fietsen of rijden’’, aldus Diederik. Volgens hem was er genoeg steun voor een brug en zette ook toenmalig wethouder Jan Bouwes zich er voor in. ,,Maar uiteindelijk was er geen geld voor.’’

Voorwaarden

En mede daarom moet volgens Diederik bij de Unesco worden gepleit voor de status van Werelderfgoed voor de complete Westfriese dijk. ,,Dat kost geen geld en we komen er ongetwijfeld voor in aanmerking. We voldoen aan alle voorwaarden.’’
    De voordelen van die status volgens Diederik: meer toeristen die deze kant op komen. En dus meer geld in het laadje bij ondernemers in de regio. ,,Voor het toerisme is die status echt heel aantrekkelijk. Bovendien zijn de Beemster en de Waddenzee al Werelderfgoed, dus zou het logische zijn als de Omringdijk er tussen dat ook wordt.’’
    Overigens werd in 2010 al een campagne gevoerd om de dijk meer te promoten. Ook toen was het plan om bij de Unesco de status Werelderfgoed aan te vragen. Er kwam niks van terecht.
    Noordhollands Dagblad