Bonusquote – VVD’ers in shock: ‘Ruttes noodrem is boterzacht’

• Categorie: , ,
  • Plus: Rob Jetten (D66) citeert Chinese massamoordenaar Mao

Bas Paternotte 21-7-2020

Een groep van zo’n 150 lokale VVD’ers is ’geschrokken’ van de EU-deal over de begroting en het herstelfonds. “De noodrem die Rutte wilde, blijkt boterzacht”, zegt raadslid in Hollands Kroon Lars Ruiter namens de groep tegen De Telegraaf. Het gaat om ’klassiek-liberale’ VVD’ers, vooral wethouders, statenleden en raadsleden, die een koers voorstaan van zuinige overheidsfinanciën. “Die moraal lijkt verloren te gaan in de EU.”
    Dinsdagochtend bereikten de in Brussel verzamelde EU-leiders een deal. Ruiter tegen de krant:
    “En dat resultaat is teleurstellend. Dat veto op de uitgaven zijn we namelijk kwijt. En hoe de hervormingen worden vastgesteld, gebeurt per gekwalificeerde meerderheid. Dus kunnen de zuidelijke lidstaten de voorwaarden bepalen en kan Nederland amper op de rem trappen.”
    VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff is ondertussen wél tevreden. In exact 1500 woorden schrijft hij dit op Facebook:

D66 interim-leider Rob Jetten is grotendeels in z’n nopjes met het resultaat:

Een opmerkelijke woordkeus. De Grote Sprong Voorwaarts van de Chinese communistische dictator Mao leidde vorige eeuw tot een hongersnood met 45 miljoen dodelijke slachtoffers.

logo TPO