Dikke meevaller voor Schagen: in plaats van het verwachte verlies houdt de gemeente 763.000 euro over en daar komt nog meer bij

• donderdag 11 juni 2020
  • Categorie: , ,
  • Waar de gemeente Schagen eerder rekende op een flinke financiĆ«le tegenvaller door minder inkomsten uit het gemeentefonds van het Rijk, blijkt dat volgens de meicirculaire 2020 enorm mee te vallen. Er is dit jaar zelfs sprake van een plus van 763.000 euro. Ook voor de eerstkomende drie jaren gloren meevallers, zo maakt wethouder Joke Kruit bekend.

De positieve effecten lopen in het geval van Schagen op tot bijna 1,2 miljoen euro in 2024. ,,We krijgen de komende jaren meer geld uit het gemeentefonds dan we eerder begroot hebben. Daardoor sluiten we in de periode 2020 - 2024 een aantal begrotingsjaren positief en in 2024 zelfs ’flink positief’. Dat betekent dat we - zoals eerder verwacht - hoogstwaarschijnlijk niet hoeven te bezuinigen’’ aldus een blije wethouder Kruit.

Positief

,,Tegelijk betekent het evenmin dat we flink geld kunnen uitgeven, want we weten bijvoorbeeld nog niet precies hoeveel het Rijk ons compenseert voor de corona-uitgaven die we doen en wat de herijking van het gemeentefonds voor ons voor gevolgen heeft. Daarnaast zijn niet alle nieuw genoemde ontwikkelingen die in de kaderbrief staan al financieel helemaal doorgerekend. Vooralsnog ziet het saldo van de komende jaren er in ieder geval positief uit.’’
    Oorzaak van dit goede nieuws is dat het gemeentefonds groeit of krimpt met de ontwikkeling van de Rijksuitgaven; het zogenaamde ’trap op trap af’-systeem waarbij gemeenten en Rijk de lusten en lasten samen delen. De ontwikkeling wordt vertaald in een ’accres’ en voor de jaren 2020 en 2021 wordt dat door het Ministerie van vastgeklikt op het niveau van de meicirculaire 2020. Kruit: ,,Hierdoor vinden er geen verrekeningen plaats als de Rijksuitgaven veranderen.’’
    Noordhollands Dagblad