De spookpatronen van Prof. Wallinga (RIVM)

• maandag 15 juni 2020
  • Ihet dagrapport van het RIVM van vandaag stond dit overzicht van de R0 (reproductiefactor).

14-6-2020

RIVM meldt vandaag (15-6-2020) 3 zieknhuisopnamen. Uit de grafiek blijkt de ene van 9 dagen geleden en de ander van 7 dagen geleden.
    De 3e gemelde ziekenhuisopnames is blijkbaar zoek.
    Oh ja, Prof. Wallinga bepaalt reproductiefactor op basis van ziekenhuisopnames. https://bit.ly/2MTP3yU

Als je goed kijkt zie je vanaf 26 maart per week kleine golfbewegingen.Op 18 mei zien we eentje, die net boven de 1 uitkomt.
    Wat is daar nu aan de hand? Gaat het toch de verkeerde kant op (zoals Prof. Wallinga impliceerde toen hij vrijdag in Trouw een interview gaf).
    Als je naar de onderliggende data kijkt, zie je wat er echt aan de hand is en dan zakt de moed je verder in de schoenen t.a.v. de wijze waarop RIVM en Prof. Walling met data omgaan.
    Deze grafiek staat ook in het rapport. Dat zijn de cijfers die gebruikt worden voor de berekening van de R0.
    Besef dat de RO per dag wordt berekend door de ziekenhuisopnames per dag te delen door die van 4 dagen eerder. De rode lijn betreft de eerste ziektedag van de mensen, die in het ziekenhuis zijn opgenomen.
    Als je goed kijkt naar die data dan zie je met een bepaalde regelmaat een piekje. Kijk nog maar even naar 1 april. Maar ieder van die piekjes wordt voorafgegaan door een dipje. Dat komt omdat het piekje een maandag betreft en het dipje de zaterdag en de zondag.
    In het overzicht van de RIVM van de ruwe data zien we op een maandag in april 90 ziekenhuisopnames. Op de vrijdag ervoor waren het er 122. Maar in de dagen ertussen 71 en 60. Eind mei zien we op een maandag 14 ziekenhuisopnames. Op de vrijdag ervoor waren het er 9. Maar op de zaterdag en zondag waren het er 3 en 4. Dus de reeks was 9 – 3 – 4 – 14.
    Maar als we die 14 van de maandag gelijkelijk verdeeld hadden over de zaterdag, zondag en maandag dan was de reeks geweest: 9 – 8 – 8 – 5.
    Origineel: 9 – 3 – 4 – 14
    Correctie: 9 – 8 – 8 –  5
    Dat maakt nogal wat uit: 14 op maandag of 5.  Zeker als je weet dat 4 dagen ervoor (op donderdag) het aantal 7 was.  De 14 t.o.v. die 7 zou een duidelijke stijging  betekenen, maar die 5 t.o.v. die 7 een duidelijke daling.
    En daarmee hebben we direct de verklaring voor de golfbeweging van R0. We zien vooral terug het feit dat mensen meer op maandag in het ziekenhuis worden opgenomen dan op zaterdag of zondag.
    Dat in het overzicht van het RIVM op 18 mei (een maandag!) een waarde zien van boven de 1 is volledig toe te schrijven aan de specifieke weekendpatronen en heeft NIETS te maken met een reproductiefactor, die echt weer aan het stijgen is. Vanaf 15 maart blijft de R0 stabiel op ongeveer hetzelfde niveau staan. De schommelingen hebben vrijwel alleen te maken met het feit dat in het weekend minder mensen worden opgenomen dan op maandag. Dat zijn de spookpatronen van Prof. Wallinga.
    Die vervolgens het volgende durft te zeggen bij een interview in Trouw. Kan het schaamtelozer?
     Maurice de Hond