De verspreiding van het virus door de lucht gaat en niet via het directe contact.

De Hemelvaart van de 1,5 meter maatschappij

Op Hemelvaartsdag zat ik als bijzit van Bert Slagter bij Op1. Het was een prachtige dag geweest. De temperatuur was boven 25 graden. En in het hele land trokken mensen er massaal op uit.
Overal zag je mensen buiten. Foto’s van parken en stranden lieten zien, dat men daar hutje bij mutje zat. En in alle media werd aandacht gegeven dat we toch als Nederlanders erg stout waren geweest door ons niet te houden aan wat de autoriteiten van ons wilden. Bij Op1 werden de beelden vertoond van de drukke parken, stranden etc.
Burgemeester Bruls, voorzitter van het veiligheidsberaad, gaf als reactie  “Als dit het beeld wordt van deze zomer, dan zullen we een zomer krijgen met heel wat beperkingen”. Tijdens de uitzending van Op1 die avond, zei ik dat dit soort uitspraken de momenten waren, dat ik een schoen naar de tv wilde gooien.
Hemelvaartsdag 2020 brengt alles samen wat er mis is met het Nederlandse beleid inzake Covid-19.
Eind april was namelijk uit beschikbaar nieuw onderzoek onomstotelijk duidelijk geworden dat de kans op besmetting buitenshuis heel klein was. Ik heb daar dit blog over geschreven en er deze YouTube video over gemaakt.
Elke keer als er op een mooie dag (en die waren er al veel sinds begin april, zoals Eerste Paasdag),  mensen naar buiten gingen, was er de Pavlov-reactie bij de talkshows om foto’s en video’s ervan te tonen, waarna virologen of bestuurders mochten zeggen hoe erg dit toch was, en dat er harde maatregelen vereist waren.
21 mei ging het volledig mis (althans vanuit de optiek van de mensen, die denken dat zij grote risico’s lopen als mensen en masse naar buiten gaan).
Miljoenen trokken erop uit. En er waren veel plekken waar mensen dicht bij elkaar zaten. (Een veelvoud van de demonstratie op de Dam, plus dat die mensen op 21 mei buiten ook geen mondkapjes op hadden). Als het virus zich echt zo zou verspreiden als Van Dissel met grote regelmaat stelt en door de usual suspects op tv steeds wordt bevestigd, zouden er die dag (tien-)duizenden moeten zijn besmet, omdat ze zich niet aan die 1,5 meter hielden. (Niet voor niets toch mogen we niet op terrassen binnen 1,5 meter van elkaar zitten, worden we in parken als we met z’n drieën zitten, zelfs door Minister Grapperhaus, uit elkaar gehaald en wordt de toegang tot stranden en parken beperkt).

Het is nu 19 dagen later.

En wat zien we gebeuren bij de ontwikkeling van besmettingen/ziekenhuisopnames ………………………………………………………………….
NIETS
Er is geen stijging te zien, zoals we die wel in gemeenten zagen in maart,  5 dagen nadat er een kerkdienst of een feest (Kessel) was geweest, die uitliep op een superspreading event.
Dit zou het moment moeten zijn waarop in de media groot aandacht gegeven zou worden aan deze cruciale bevinding. Stop de persen. “Buiten lopen we geen gevaar. Daar kunnen we direct stoppen met het houden van de 1,5 meter afstand. De komende dagen wordt het mooi weer. Ga naar buiten en geniet van zon en buitenlucht.”
Maar niets van dit alles.
Ik plaatste gisteren rond 5 uur deze tweet. Nog nooit plaatste ik er één die zoveel gedeeld en geliked is.
In enkele media zag ik dit nieuws ook (zoals bij NU.nl en AD), maar niet bij het NOS-journaal of Op1. De belangrijkste vraag is natuurlijk hoe Van Dissel en de leden van het OMT hierop zouden reageren. Zouden ze zeggen “weer wat geleerd, een bevestiging van de nieuwste onderzoeken, dus buiten kunnen we veel meer doen dan we tot nu toe aangaven”?
Gelukkig was Prof. Marion Koopmans bij Op1. Die zou antwoord kunnen geven. Maar die vraag werd haar niet gesteld. Zij kwam met haar zorgen om de Tweede Golf, want die was in Iran nu toch ook opgetreden. Echt heel relevant!
Ernst Kuipers (voorzitter van het Landelijk Netwerk Actuele Zorg)  sprak er wel over in het AD. Maar, zoals altijd wel, met de standaard waarschuwingen. En de lagere aantallen besmettingen en zieken werden toegeschreven aan het houden van de 1,5 meter en de goede handhygiëne.
Voordat we hoge verwachtingen krijgen van de reacties van Van Dissel en de leden van het OMT, roep ik in herinnering het addendum van het OMT van 25 mei, dat over besmetten in de buitenlucht gaat. In dit blog is dit addendum gefactcheckt en met de grond gelijk gemaakt. Maar voor alle zekerheid herhaal ik hier nog even wat het OMT op 25 mei als conclusie opschreef over het buiten besmet kunnen worden.
Kortom, als je buiten dichtbij elkaar staat, is er geen twijfel dat SARS-CoV-2 overgedragen kan worden. Het aanhouden van 1,5 meter is belangrijk om besmetting te voorkomen.
Dus er staat “geen twijfel” dat het virus buiten overgedragen kan worden. En -natuurlijk- het mantra dat 1,5 meter afstand zo belangrijk is.
Maar als je een echte wetenschapper bent (en daar beroepen Van Dissel en de leden van het OMT zich steeds op) dan is de volgende reactie de enige juiste na het massa-experiment van Hemelvaarstdag 2020.
“De onderzoeken van de afgelopen twee maanden wezen er al op. Maar nu we de resultaten zien van Hemelvaartsdag, concluderen we nu dat de kans wel erg klein is dat je buiten besmet wordt. Omdat het aanhouden van de 1,5 meter buiten deze zomer niet meer nodig is om de verspreiding van het virus te voorkomen en het bezoek aan parken, bossen en stranden heel goed is voor de gezondheid van de mensen, laten we deze eis van 1,5 meter afstand buiten, vervallen.”
Maar nee, de kans dat dit gaat gebeuren acht ik klein. Men zal, wederom via het verkrachten van feiten en het hanteren van drogredenen (zie nogmaals dit blog) blijven beweren dat het heel belangrijk is om overal die 1,5 meter aan te houden, dus ook buiten. De diverse mantra’s zal men blijven uitspreken. En wij als burgers, blijven beperkt in te doen wat goed en gezond voor ons is (en ook goed voor de economie en samenleving), omdat een kleine groep wetenschappers te beroerd is om eigen eerdere inzichten te herzien. Zelfs als de feiten niet meer kloppen bij de standpunten die men innam. (Waar is de KNAW als je die nodig hebt?)

Maar waarom veranderen ze hun mening niet?

Er is een heel belangrijke reden waarom het RIVM en het OMT hun poot zullen stijf houden. En dat is de volgende: als direct contact inderdaad de enige of belangrijkste manier is waarop het virus zich verspreidt, zoals Van Dissel blijft roepen (te dicht staan bij een besmettelijk persoon die hoest, niest of met consumptie spreekt) en je in de buitenlucht (vrijwel) niet besmet wordt dan…………………………….
     betekent dit dat de verspreiding van het virus door de lucht gaat en niet via het directe contact.
Want als het virus door de lucht gaat en je besmet wordt als je langere tijd het virus inademt, dan is het verklaarbaar waarom je in de buitenlucht amper besmet kan worden. Het virus vervliegt en jij ademt geen of te weinig virus in om er ziek van te worden. En als het wel via direct contact zou lopen dan is er geen reden waarom als je wel hutje, mutje in de buitenlucht bent er geen extra mensen worden besmet. En ook Eerste Paasdag had al laten zien dat er geen stijging was van besmettingen.
En als een virus zich door de lucht verspreidt betekent dat ook, dat het houden van 1,5 meter afstand binnenshuis irrelevant is geworden. Alleen het voorkomen van superspreadevents is voldoende om de R0 ruim onder de 1 te krijgen en het virus te laten verdwijnen, zoals ook in de New York Times stond en ik in dit blog beschreef.
Dus verwacht niet dat het RIVM, het OMT of de usual suspects op tv massaal zullen gaan pleiten voor een veel vrijer beleid in bossen, parken en stranden. Er zullen volstrekt onnodig nog vele werkelozen en faillissementen bijkomen en tientallen miljarden steun onnodig worden verkwist, omdat betrokkenen niet willen en kunnen erkennen dat hun standpunten door de wetenschap zijn ingehaald. Zeker ook uit angst van de regering voor de schadeclaims, die ze anders kunnen verwachten.
En zo beleeft burgemeester Bruls de komende tijd al zijn natte dromen van leegveegacties van parken en stranden door de politie. En zien we in winkelstraten de belachelijke looprichtingen. En kan je door politie en BOA’s buiten aangesproken worden en een boete gegeven als je te dicht bij andere mensen staat.
Maar weet je wat nog het ergste is? Achter de schermen heb ik kontakten met wetenschappers en burgemeesters, die sterk op mijn lijn zitten. Weet ik ook van de sterke tweespalt in het kabinet over het te voeren beleid. Maar dat daarmee ook massaal naar buiten wordt gekomen, ho maar. Het lijkt wel een soort Omerta.
En laat ik maar niet zeggen wat ik van het volgzame gedrag vindt van onze “kwaliteitsmedia” en de “publieke omroep”.  Al bijna drie maanden lijken zij ook gevangen door de nationale hysterie en weigeren ze echt kritische vragen te stellen aan de “wetenschappers”. Want de burger moet bang gehouden worden, want dat is men zelf namelijk ook.
De kans dat ik een keer echt mag komen vertellen wat de laatste internationale onderzoeken laten zien en welke conclusies we ten aanzien van ons gedrag daaruit mogen trekken, is tamelijk klein.  Daarom zal ik morgen opnieuw op internet in gesprek gaan met Pim van Galen via Café Weltschmerz. En zijn er ook gesprekken gaande met bekende buitenlandse media, maar daar kan ik helaas nog niets over vertellen.
Ik mag niet oproepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid, dus doe ik dat niet. Maar ik hoop dat u de komende dagen heel erg zult genieten van het heerlijke weer buiten.

P.S. Prof. van Dissel had drie weken geleden gezegd dat het RIVM bezig was met een rapport over aerosols. Dat is er nog steeds niet. Ik heb vernomen dat dit komt, omdat er intern grote verdeeldheid is over dit onderwerp.  Maar ook daar zie je hoe politiek en media, hem ermee laten wegkomen.
Maurice de Hond