Voorzitter LTO Nederland treedt terug wegens gebrek aan draagvlak onder boeren

• woensdag 13 mei 2020
  • Categorie: , ,
  • De voorzitter van boeren- en tuindersorganisatie LTO, Marc Calon, legt zijn werkzaamheden per direct neer. Hij constateert dat er bij delen van de achterban onvoldoende draagvlak is voor zijn voorzitterschap. Eind dit jaar stapt hij definitief op na het verlopen van zijn termijn.

In goed overleg is de gezamenlijke conclusie getrokken dat Calon op het einde van het jaar geen nieuwe termijn aangaat en hij het voor de vereniging beter vindt zijn werkzaamheden met ingang van vandaag neer te leggen’, schrijft de organisatie in een persbericht.

Coronacrisis

Volgens vice-voorzitter Wim Bens heeft Calon zich ‘met grote daadkracht ingezet in onder meer het pensioendossier, het klimaatdossier en de totstandkoming van een uitgebreid pakket aan maatregelen voor de agrarische sector in de huidige coronacrisis’.

De termijn van Calon zou op 31 december van dit jaar aflopen, het bestuur van LTO Nederland gaat een procedure voor een opvolger opstarten. De zittende bestuursleden Dirk Bruins, Wim Bens en Léon Faassen nemen met algemeen directeur Hans Van den Heuvel de taken van Calon tijdelijk over.

Meningsverschillen

LTO stapte eerder dit jaar uit het samenwerkingsverband Landbouw Collectief, dat actie voert rond het stikstofdossier. Tussen LTO en andere aangesloten organisaties waren grote meningsverschillen over de belangenbehartiging voor boeren.

DS