Nu vier tot vijf jaar wachten op een sociale huurwoning in Anna Paulowna, dus Woningstichting investeert miljoenen in nieuwbouw

• donderdag 7 mei 2020
  • Categorie: , ,
  • Woningstichting Anna Paulowna gaat de komende vijf jaar maar liefst 42,5 miljoen investeren in haar woningbezit. „We steken onze nek behoorlijk uit, doordat we bijna tegen de grens aan schuren van wat we als woningcorporatie maximaal verantwoord kunnen uitgeven”, aldus directeur Ben Broxterman.

„Nadat we de afgelopen jaren vooral veel geïnvesteerd hebben in sloop en nieuwbouw in Breezand, zullen we de komende jaren vooral extra geld steken in ons woningbezit in Anna Paulowna”, legt hij uit. „De investeringen zijn grofweg te verdelen in drie sporen: nieuwbouw, verduurzaming (isoleren) en levensduurverlengend groot onderhoud.”

Voor nieuwbouw is 16,5 miljoen euro gereserveerd. Vanwege de grote druk op de woningmarkt liggen er nu plannen om in Anna Paulowna voor 66 woningen nieuwbouw te plegen op drie locaties. Het gaat om de plek van het voormalig postkantoor aan de Cornelis Keijzerlaan, Molenvaart 12-14 (tegenover winkelcentrum Molensluis) en aan de Sportlaan (voormalige locatie van basisschool De Meerpaal). „We hopen met deze nieuwbouw iets te doen aan de wachttijden voor het krijgen van een sociale huurwoning. Bij ons zijn die inmiddels opgelopen tot gemiddeld vier tot vijf jaar.”

Isoleren

De woningstichting is al jaren bezig met het isoleren van de woningen. Om de resterende 550 huizen onder handen te nemen, is 16 miljoen euro beschikbaar gesteld.
    „Met deze verduurzamingsingreep brengen we onze woningen, van veelal een D- of een E-energielabel, naar een A- of B-energielabel”, aldus Broxterman. „De bewoners dragen beperkt aan deze uitgaven bij, doordat een deel van de energiebesparing wordt omgeslagen in een huurverhoging. Onze bewoners hebben na de verduurzaming dus niet alleen comfortabele woningen, maar houden er ook maandelijks wat geld aan over. Daarbij kiezen de meeste bewoners gelijktijdig, tegen een kleine vergoeding, voor de aanleg van zonnepanelen.” Alle woningen die opnieuw verhuurd worden, krijgen van de woningstichting standaard zonnepanelen.

Als derde staat ’levensduurverlengend’ groot onderhoud gepland aan 190 woningen. Hier hangt een prijskaartje van afgerond tien miljoen aan. „Hiervoor wordt geen huurverhoging berekend.”

Schulden

Deze investeringen worden voor een deel betaald uit huurontvangsten. Het merendeel van het hiervoor benodigde geld wordt geleend op de kapitaalmarkt. „Grofweg eenderde eigen geld en tweederde geleend geld. We steken ons dus voor een aardig bedrag extra in de schulden. Desondanks blijven we een financieel gezonde corporatie. Graag hadden we nóg veel meer willen doen met het geld dat we nu, via de bekritiseerde verhuurdersheffing, jaarlijks aan de Staatskas moeten overmaken.”

Hij besluit: „In ons geval moeten we jaarlijks globaal een miljoen van onze huurontvangsten rechtstreeks storten aan het rijk. Het Rijk haalt momenteel jaarlijks zo’n twee miljard aan verhuurdersheffing weg bij alle woningcorporaties. Overigens hebben wij al plannen klaarliggen om extra te investeren in nieuwbouw, dat kan op het moment dat het rijk inziet dat deze verhuurdersheffing eindelijk gestopt moet worden. Hopelijk is dat binnenkort.”

Noordhollands Dagblad