Den Bosch blundert met inspraak windmolens, discussie maand verzet

• dinsdag 26 mei 2020
  • DEN BOSCH - Door een fout bij de gemeente Den Bosch wordt de politieke discussie over onder meer de windmolens in de Rosmalense en Nulandse polder en in Heesch-West uitgesteld. Het college van B en W heeft 38 zienswijzen op de plannen ten onrechte niet behandeld en de indieners geen inhoudelijke reactie gegeven.

Jos van de Ven

De commissie omgeving zou maandag en dinsdag voor het eerst over de Regionale Energie Strategie én de  Visie Energielandschap spreken, waarna de gemeenteraad op maandag 9 juni een besluit zou nemen. De discussies en de beslissing zijn nu verschoven naar eind juni en begin juli.

Blunder

De gemeente ontdekte de blunder nadat afgelopen dinsdag een inspreker uit Vinkel tijdens de bijeenkomst Informeren & Ontmoeten had aangegeven een zienswijze (mening) over de plannen ingediend te hebben, maar daar nooit een (verplicht) antwoord op gekregen had. In een brief biedt het college de 38 inwoners excuses aan en wordt onderzocht waar het fout is gegaan.

Heesch-West

In totaal ontving de gemeente 475 zienswijzen over de manier waarop Den Bosch in de toekomst energie wil besparen én hoeveel. De discussie spitst zich vooral toe op een toekomstig grootschalig windmolenpark in de Rosmalense en Nulandse polder, en het plaatsen van windturbines in de Dungense polder en het toekomstig industrieterrein Heesch-West. In de plannen wordt ook aangeven waar in de gemeente zonneparken kunnen komen.

Alternatief plan bewoners

Bij de bijeenkomst afgelopen dinsdag presenteerde vereniging GROEN inZICHT uit deGroote Wielen (zeshonderd leden) het alternatief plan ‘Een leefbare polder’. De vereniging pleit daarin voor een windladder: eerst turbines bij industriegebieden, vervolgens in het buitengebied op zeer grote afstand van woonkernen (zo’n 2500 meter) en pas als laatste in het buitengebied op minimaal één kilometer afstand van woonkernen.

BD

Een kind kan begrijpen dat dit boze opzet is van de gemeente Den Bosch.
    Misschien zou het verstandig zijn van het College om eens te onderzoeken welke ambtenaren verantwoordelijk zijn voor de afhandeling van de Zienswijzen en dan meteen maatregelen nemen door de betreffende ambtenaren op staand voet te ontslaan wegens verregaande incompetentie. Van een ambtenaar mag toch op zijn minst verwacht worden dat hij/zij het benul heeft om verplicht te reageren op een of meer zienswijzen.

Nee hoor, dat is het beleid van alle gemeenten. Dood zwijgen en hun eigen zin doordrijven.