Ambitieuze nieuwbouwplannen voor Den Helder: van wonen bij Station Zuid tot dijkwoningen en villa’s in Tillenhof

• vrijdag 29 mei 2020
  • DEN HELDER

Wonen pal aan, op of in de dijk. Er wordt al jaren over gefantaseerd en ook gerealiseerd met als voorlopig hoogtepunt het appartementencomplex Over het Wad. Kan het nog imposanter? De gemeente Den Helder denkt van wel. En broedt samen met Woningstichting en het Hoogheemraadschap op de ontwikkeling van tweehonderd stadswoningen en appartementen tegen de Helderse zeedijk aan.

De ontwikkeling van de Dijkbuurt zoals het plan heet, is in een heel pril stadium. Eind dit jaar wordt een intentieovereenkomst tussen gemeente, Woningstichting en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier gesloten waarna de ideeën verder uitgewerkt zullen worden.
    Concreet kan wethouder Heleen Keur er dan ook nog weinig over kwijt. „Het is gecompliceerd om tegen de dijk aan te bouwen maar tegelijkertijd is het kansrijk en uniek. Heel bijzonder en het zal het stadshart verder versterken.” Of de woningen uitzicht krijgen op zee is nu allemaal nog niet te zeggen. Maar in ieder geval is er wel zicht op het stadspark en de Seasaw, het iconische kunstwerk dat óp de zeedijk moet komen.

Vooruit kijken

De nieuwbouwplannen op deze bijzondere locatie passen binnen de woningbehoefte die Den Helder de komende tien jaar voorziet: 1500 nieuwe huizen, zowel koop als huur. Zeker niet alleen voor ’buitenstaanders’ die nodig zijn voor de extra werkgelegenheid die onder andere is beloofd door de marine. „We bouwen zeker ook voor de eigen behoefte. Voor ouderen die willen doorstromen en jongeren die hier willen blijven wonen. We merken nu al dat de druk op de woningmarkt groeit. Er is meer vraag naar huurwoningen, koopwoningen staan minder lang te koop. De nieuwbouw in de Willem Alexanderhof trekt veel bewoners van buiten de stad. We moeten iets doen, vooruit kijken. En Den Helder verdient het om ambitieuze plannen te hebben.”
    De meeste plannen voor de 1500 nieuw te bouwen woningen zijn al bekend en deels in ontwikkeling. Zoals de 32 grondgebonden koop- en huurwoningen op het voormalige Vinkenterrein, de 125 woningen rond het Koningsplein, plannen voor Nieuw Den Helder (onder andere aan de Vechtstraat, Meidoornstraat en Jan Verfailleweg) en nog eens tachtig woningen (de vierde fase) in de Willem Alexanderhof in Julianadorp, die begin volgend jaar in de verkoop gaan. Ook over woningbouw achter het sportcomplex aan de Ruyghweg is al nagedacht: begin volgend jaar moet er meer duidelijk zijn over wat de gemeente daar zou willen. „De ligging aan het water biedt bijzondere kansen.”
    (tekst loopt door onder de foto’s)
    Een impressie van hoe het toekomstige Vinkenterrein ingericht zou kunnen worden. Met molen.
    © Foto Gemeente Den Helder
    De Willem Alexanderhof in Julianadorp. Bijna alle woningen in de derde fase zijn verkocht. De tachtig woningen in de volgende fase gaan begin volgend jaar in de verkoop.
    © Foto Gemeente Den Helder
    Het terrein achter het sportcomplex aan de Ruyghweg. Daar biedt vooral de ligging aan het water bijzondere kansen voor woningbouw.
    © Foto Gemeente Den Helder
    Naast de nieuwe plannen voor de Dijkbuurt wil de gemeente ook zestig appartementen bij Station Zuid realiseren, deels in De Schooten, deels aan de kant van Nieuw Den Helder. Binnenkort wordt opnieuw met de bewoners in de omgeving gesproken over deze plannen. „We willen daar ook de buurt opwaarderen. De sociale veiligheid in het gebied vergroten.” Met de appartementen bij het station wil de gemeente tegemoet komen aan een woonwens van jongeren en ouderen om vlak bij een station te wonen. „We willen kijken of het hier mogelijk is om deels sociale koopwoningen te bouwen. Zodat mensen met een lager inkomen hier ook kunnen kopen.” Verwacht wordt dat hier in 2023 begonnen kan worden met bouwen.
    Ook aan de Drs. F. Bijlweg, in de buurt van het oude stadhuis, denkt de gemeente na over woningbouw. Samen met andere partijen in deze buurt, zoals Scholen aan Zee die met haar drie onderwijslocaties iets te ruim behuisd is, wordt een startnotitie uitgewerkt die eind dit jaar op tafel moet liggen. De gemeente denkt dat in deze omgeving plek is voor een mix van 160 grondgebonden woningen en appartementen.
    (Tekst loopt door onder de foto)
    Ook op de plek rondom het oude stadhuis ziet de gemeente mogelijkheden zo’n 160 grondgebonden woningen en appartementen te bouwen.
    © Foto Gemeente Den Helder
    Daarnaast zijn nog zes vrijstaande villa’s gepland op het parkeerterrein aan de Tillenhof op Huisduinen. Ook hier zal eerst worden overlegd met omwonenden. Realisatie wordt verwacht in 2022.
    (Tekst loopt door onder de foto)
    Het parkeerterrein aan de Tillenhof op Huisduinen wil de gemeente reserveren voor zes vrijstaande woningen. Verwacht wordt dat dit in 2022 gerealiseerd kan worden.
    Ook in Julianadorp zijn los van de nieuwbouw in ’t Laar en de Willem Alexanderhof nog ideeën voor nieuwbouw. Wanneer het initiatief van stichting ONS kan worden gerealiseerd - waarbij sportcomplexen en evenemententerrein op één nieuwe plek in het dorp worden samengebracht - komen locaties vrij voor woningbouw. De gemeente onderzoekt momenteel het initiatief van de stichting op financiële en ruimtelijke haalbaarheid.

Noordhollands Dagblad

De grote steden in de randstad lopen leeg omdat het moslim enclaves worden met alle gevolgen van dien. Verstandige mensen verlaten die steden en zoeken veelal de rust van het platte land of de kleine steden waar het nog meevalt en Den Helder is zo'n stadje.