West-Fries personeel zorginstellingen vraagt vergeefs om coronatest in regio

• maandag 20 april 2020
  • Categorie: , ,
  • De GGD in Noord-Holland Noord is voorlopig niet van plan om binnen de regio West-Friesland een plek te maken waar zorgpersoneel zich op corona kan laten testen.

Dit tot verdriet van de zorgwerkers. ,,Het zou veel handiger zijn als dat dicht bij kan gebeuren”, reageert woordvoerder Job Leeuwerke namens zorginstelling Omring in Hoorn. ,,Volgens ons is deze regio groot genoeg voor zo’n teststraat.”
    De GGD Hollands Noorden opende twee weken terug de zogenaamde ’teststraat’ op de ijsbaan De Meent in Alkmaar. Dit is de plek waar personeel van de GGD bij mensen - die in hun auto blijven zitten - een monster wordt genomen voor onderzoek.
    Die testen zijn in de eerste plaats bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld in de verpleeghuizen, de thuiszorg of op de ambulances werken. Voor de twee grote zorginstellingen in West-Friesland is het onmogelijk aan te geven hoeveel personeelsleden nu precies besmet zijn geraakt.

Symptomen

,,Alleen die test zegt ook nog niet alles”, stelt Esther Luis namens de leiding bij Wilgaerden. ,,Vandaar dat de GGD ook eisen stelt: alleen mensen die symptomen laten zien, komen hiervoor in aanmerking. Daarom hebben wij geen harde cijfers over besmettingen.”
    Het Dijklander Ziekenhuis noteerde zelfs dat een derde van de verpleegkundigen op de ’Covid-afdelingen’ het virus heeft gehad. De getallen rond een eventuele besmetting in onder zorgpersoneel in verzorgingshuizen en verpleeghuizen zijn er niet.
    ,,Het testen wordt voor ons personeel wat makkelijker als dat in Hoorn kan gebeuren”, aldus Leeuwerke. Maar die kans lijkt klein, aldus Anneke van Doorn namens de GGD. ,,Alle zorgmedewerkers uit de regio zijn welkom in Alkmaar. Er is geen sprake van dat wij onvoldoende mensen kunnen testen. Als dat wel zo is, zoeken we een tweede locatie.”

Noordhollands Dagblad