Wat een intens schandaal! De sluipmoordenaar in de verpleeghuizen. Bewust beleid van Rutte 3.

• zaterdag 25 april 2020
  • Ik heb veel gehoord en gezien over corona, maar dit grijpt me echt naar de keel. Het is onvoorstelbaar dat dit in dit land kan gebeuren. Ik ben woest.

24 april 2020

Het bericht verscheen in de vorm van een klein filmpje op de social media. We zien: Een zorgmedewerker met mondkapje, beschermschort en handschoenen. Hij staat in een keukentje. Hij loopt naar de ijskast, en zegt:
    “Kijk hier, ijskast is leeg. Alles is leeg. Alles in de container gegooid. Kijkt u maar.”
    Hij loopt een kleine gang in en zegt:
    “Al die mensen zijn dood gegaan.”
    Hij loopt verder, en zegt:
    “Er is nog een grote gang. Deze hele gang is dood! Dood! Corona heeft ze allemaal meegenomen. Verzorgende mensen zijn weg. Het kan niet. Ik ben gefrustreerd. Ik ben echt boos.”
    De opnamen zijn aldus het bijschrift van het Flevohuis in Amsterdam. Daar stierven volgens een bericht op de lokale zender AT5 31 mensen door het coronavirus. Maar dat is nog niet alles:
    ‘Ook onder de werknemers van de zorggroep gaat het virus rond, 48 van hen zijn positief getest op corona. Eén medewerker is zelfs zo ziek dat hij of zij op een Intensive Care (IC) ligt. Twee andere medewerkers zijn ook opgenomen in een ziekenhuis, maar liggen niet op de IC.’
    Komt er een onderzoek naar dit schandaal, door de inspectie? Nee!
    Eerder werd al bekend dat in zorginstelling Beth Shalom in Amsterdam-Buitenveldert 22 mensen door corona omkwamen.
    Hoe heeft dit zomaar kunnen gebeuren?
    Dat er oude mensen doodgaan door het coronavirus is op zich een treurig, maar niet echt te vermijden feit. Maar dat zorginstellingen, met een hoge concentratie aan oudere mensen, niet beter beveiligd zijn, is een schandaal. Dat besmet personeel daar zijn werk moest doen, en voor een belangrijk deel ook niet met beschermend materiaal kon werken, getuigt van een mentaliteit waar geen woorden voor zijn. Asociaal is nog een understatement.
    Pas enkele dagen geleden zagen we berichten over verzorgingshuizen waarin de beschermende maatregelen voor het zorgpersoneel werden uitgebreid. Maar hoe lang was deze toestand daar al gaande?
    Dat het coronavirus keihard heeft kunnen toeslaan in de verpleeghuizen is een ook door het RIVM officieel toegegeven feit: In een derde van alle verpleeghuizen waart volgens het RIVM het virus rond.
    In een ander bericht had Van Dissel van het RIVM het zelfs over 40% van alle verpleeghuizen, waar besmettingen waren geconstateerd.
    Het CBS meldde een verdubbeling van de sterfte bij de zogeheten ‘institutionele huishoudens’ waar de risicogroepen zitten en waar je juist verhoogde maatregelen zou moeten kunnen verwachten.
    Onrust onder het personeel over het gebrek aan beveiligingsmiddelen, was er al veel eerder. Daar werd ook over het bericht. Maar het kabinet deed niets.
    Doktoren getuigden verbijsterd van de idiote toestand dat zorgpersoneel zonder bescherming met ouderen moest werken.
    De verontwaardiging in de Kamer was tenslotte groot over het gebrek aan beschermende middelen:
    ‘Kamerbreed klinkt er onvrede over een gebrek aan beschermingsmateriaal voor zorgverleners die buiten het ziekenhuis hun werk moeten doen. Het gaat om medewerkers in de thuiszorg, de verpleeghuiszorg, de wijkverpleging en de gehandicaptenzorg.’
    Maar minister de Jonge liet laconiek weten dat hij de krapte aan beschermingsmiddelen nu eenmaal niet kon wegtoveren.
    Eindelijk, eindelijk, werd er dan toch door het ministerie gekeken of de regels voor het RIVM ten aanzien van mondkapjes in de ouderenzorg misschien iets duidelijker konden worden.
    Te weinig! Te laat!
    En het was, zo werd al eerder vastgesteld, allemaal de schuld van dit kabinet:
     ‘Dat de ouderenzorg het wekenlang zonder beschermingsmiddelen moest stellen, was een bewuste keuze van het kabinet. Begin maart meldde Bruno Bruins, toenmalig minister voor Medische Zorg, dat hij het ROAZ (Regoinaal Overleg Acute Zorg) had ingeschakeld voor de verdeling van schaarse beschermingsmiddelen. Nederland telt twaalf ROAZ-regio’s, die zich al vóór de coronacrisis bezighielden met het verdelen van acute zorg over het land. Verpleeghuizen vallen daar niet onder.’
    Oude mensen? Alleen maar lastig voor de economie. En ach, die gaan toch al snel dood. Het is nooit hardop gezegd, maar dit is de weerzinwekkende realiteit. En dit is de mentaliteit van Rutte III.
    Ondertussen denk ik maar aan die zorgverlener in dat filmpje bij de sociale media in het Flevohuis:
    “Deze hele gang is dood! Dood!”

Omroep Ongehoord Nederland logo

Dekker zei

Gelukkig voor Rutte en zijn trawanten van CDA, D'66 en de Christelijke??? Christen Unie kijken de media de andere kant op en blijven Rutte en zijn, ja wat zijn dat voor mensen? veren in hun achterste steken omdat ze ruimte hebben gemaakt in de verzorgingshuizen. Dat scheelt weer AOW, pensioen en ruimte, dus kan de volgende ontslaggolf van het personeel plaatsvinden en er kan weer meer aan ontwikkelingshulp gedoneerd worden.
    Om je dood te schamen als kiezer van 1 van die partijen, of zouden ze ook trots op hun voormannen zijn?