Vijf mensen met corona bij locaties van Samen

• zaterdag 4 april 2020
  • Categorie:
  • Schagen - Coronovirus actief in Magnushof en de Zandstee

Richard Zut 4-4-2020

De eerste besmetting met het coronavirus binnen de locaties van Woonzorggroep Samen werd woensdag bevestigd door de Raad van Bestuur. Maar inmiddels is sprake van nog meer besmettingen, zo beamen desgevraagd nu ook de bestuurders Hans Groenendijk en Caroline Beentjes. Het gaat om drie gevallen in woonzorglocatie De Zandstee in ’t Zand en twee op de gesloten afdeling van Magnushof in Schagen.

Donderdagmiddag gaf Samen nog aan verder geen mededelingen meer te zullen doen over coronapatiënten binnen de zorglocaties van Samen. ,,Om onrust te voorkomen.’’

Maar in de loop van vrijdagochtend wordt al duidelijk dat het met name in het dorp ’t Zand gonst van de geruchten. Bronnen die anoniem willen blijven melden zich bij de redactie van deze krant om erop te wijzen dat bij De Zandstee minstens een bewoonster het coronavirus draagt en dat hier nog twee andere bewoners besmet zouden zijn geraakt.

,,Ik weet honderd procent zeker dat dit zo is, maar het personeel mag niks zeggen. En daar snap ik helemaal niks van. Waarom moet dit geheim blijven? Kijk, ik hou uit voorzorg nu al twee meter afstand van iedereen, maar als ik zou weten dat iemand bij De Zandstee op die bewuste afdeling werkt waar corona heerst dan blijf ik echt zes meter weg. Maar nu weet ik dus niet bij wie ik hier op straat of in de winkel nog verder uit de buurt moet blijven’’, zegt deze bron.

Vragen

Daarnaast komen er in de loop van deze ochtend geluiden binnen over besmettingen bij Magnushof. ,,Ik lees nergens in het stuk over Magnushof dat daar nu corona is op de afdelingen. Waarom schrijven jullie niet daar over?’’, stuurt iemand een bericht. Dit wordt gevolgd door een e-mail van een andere lezer met de vraag: ’Klopt het dat er covid-19 besmettingen zijn in Magnushof?’.

Tenslotte volgt ook nog een telefoontje van iemand uit Hollands Kroon die wederom wijst op coronabesmettingen bij Magnushof.

Met die feiten geconfronteerd reageert het Samen-bestuur vrijdagmiddag als volgt: ,,Het aantal coronabesmettingen in ons werkgebied neemt toe. We weten uit andere regio’s waar dit eerder aan de orde was dat ook verpleeg- en verzorgingshuizen hierbij helaas niet gespaard worden. Dat is bij ons nu helaas ook het geval. Op twee locaties is er sprake van een uitbraak: dit betreft De Zandstee in ’t Zand en Magnushof in Schagen. De patiënten blijven daar geïsoleerd op hun eigen kamers.’’

De bestuurders Beentjes en Groenendijk zeggen te spreken van ’een uitbraak’ wanneer er twee of meer besmettingen zijn op één afdeling. ,,Dan gaat het uitbraakprotocol van start. Een speciaal samengesteld outbreak-team wordt gevormd en op deze locatie worden dan alle noodzakelijke maatregelen getroffen. Onderdeel daarvan is dat alle bewoners en contactpersonen hierover geïnformeerd worden. Bij een bewezen besmetting melden wij dit aan de GGD.’’

De actuele stand van zaken wordt vanaf nu dagelijks in een nieuwsbericht op de website www.woonzorggroepsamen.nl geplaatst.

Ik weet honderd procent zeker dat dit zo is, maar het personeel mag niks zeggen. Waarom moet dit geheim blijven?

Noordhollands Dagblad