Van Dissel: minder immuun na milde klachten corona

• woensdag 8 april 2020

• Den Haag - Wie een coronabesmeting heeft doorgemaakt, is niet                             per se helemaal bestand tegen een volgende besmetting. Dat zei                            Jaap van Dissel van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en                          Milieu (RIVM) woensdagochtend tijdens de wekelijkse                                technische briefing aan Tweede Kamerleden.
    8-4-2020
    Wie alleen maar milde klachten heeft gehad, heeft ook minder antistoffen opgebouwd tegen het virus, zo toonde Van Dissel. Het is onduidelijk wat dat betekent voor iemands besmettelijkheid.

De onzekerheid is een mogelijke tegenvaller voor het opbouwen van groepsimmuniteit, een vooruitzicht waarover premier Rutte in zijn tv-toespraak nog hoopvol sprak. Zowel Van Dissel als ic-arts Diederik Gommers sturen aan op verlenging van de coronamaatregelen tot zeker 1 juni.
    Er zijn bovendien zorgen over coronabesmettingen in ruim 900 verpleeghuizen. Er is nog niet veel bekend over de verspreiding in verpleeghuizen. Van Dissel kondigt daarom een onderzoek aan door Verenzo en NIVEL.

De situatie op de intensive care schat het RIVM nu positiever in ten opzichte van vorige week. Het is nog onzeker hoe de situatie na de piek eind april zal zijn. Van Dissel: „Het zal in ieder geval nog weken druk zijn op de ic, maar het lijkt dat we het met deze capaciteit gaan redden.” Van Dissel zegt dat er nog wel onzekerheid is over de situatie na de piek. „We zien de opnameduur nog steeds wat toenemen.”

Voorzitter Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care liet zien dat de toename van coronapatiënten op de intensive cares verder terugloopt dan waar vorige week rekening mee werd gehouden. Hij zei erbij dat prognoses nog altijd lastig zijn. „We hebben het ziektebeeld namelijk nog niet goed in de vingers.”

Besmetting bij zorgverleners

We leren dus, zei Ronnie van Diemen van de Inspectie Gezondheidszorg. „Het is een marathon, maar niet iedereen heeft getraind voor die marathon.” De onduidelijkheid over besmettelijkheid maakt zorgverleners onzeker, zei Van Diemen. Ze zijn bang om zwakkeren te besmetten.

De inspecteur-generaal erkent dat niet overal voldoende beschermingsmiddelen aanwezig zijn voor zorgmedewerkers. „Ik verwacht zeker dat er situaties zijn waar de veiligheid niet altijd gewaarborgd kan zijn.” De opmerking is in tegenspraak tot wat minister Hugo de Jonge de media voorhield tijdens de persconferentie van woensdag. Het probleem ’speelt niet’, zo zei hij. „En mag ook niet gaan spelen, want we moeten voorkomen dat men onbeschermd gaat werken.”

Het aantal nieuw geregistreerde coronabesmettingen onder zorgverleners daalt intussen flink, sneller dan in andere groepen, zoals in instellingen of door mensen uit het buitenland. Minder besmettingen onder zorgpersoneel betekent ook goed nieuws voor de toch al overbelaste zorg.
    Veel hulpverleners zijn overigens juist besmet geraakt buiten het ziekenhuis, zegt Van Dissel. Meer dan één op de vijf coronameldingen komen van zorgverleners.

Zou het RIVM het eigenlijk zelf nog weten?
    Lachwekkend zoals veel instellingen waaronder ook de KNVB afgaan op het oordeel van de RIVM terwijl toch inmiddels bekend moet zijn dat die prutsers fout op fout hebben gestapeld sinds januari.

Je moet wel een enorme masochist zijn als je nog kijkt en luistert naar de leugens van Rutte en zijn RIVM, terwijl je weet dat er alleen maar leugens uit die mensen komen.