RIVM: 112 sterfgevallen erbij en 123 nieuw gemelde ziekenhuisopnames

• vrijdag 24 april 2020
  • Het aantal gemelde sterfgevallen als gevolg van het coronavirus is gestegen met 112. Dat meldt het RIVM. Het totaal staat nu op 4289 dodelijke slachtoffers in Nederland. Het aantal meldingen van mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn of zijn geweest is toegenomen met 123. Dat totaal is nu 10.281.

Marlies van Leeuwen

Het aantal nieuw gemelde ziekenhuisopnames schommelt al een tijd tussen de honderd en tweehonderd en af en toe zelfs onder de honderd. Nog niet zo lang geleden (begin deze maand) kwamen er dagelijks zomaar vijfhonderd nieuwe meldingen binnen van mensen die in het ziekenhuis liggen of lagen.

De aantallen van vandaag zijn meldingen van gistermorgen 10.00 uur tot vanmorgen 10.00 uur. Lang niet alle overleden personen of ziekenhuisopnames zijn van die 24 uur, maar vaak al van langer geleden. Als alle sterfgevallen en ziekenhuisopnames zijn ‘verdeeld’ over de werkelijke dagen van overlijden of opname, is duidelijk te zien dat de ‘slechtste’ dagen al van eind maart en begin april dateren. De piek van de coronaepidemie ligt alweer enige tijd achter ons. Het aantal patiënten dat op de intensive care ligt, daalt ook al enige tijd.

Oversterfte

Ook de zogeheten oversterfte is aan het dalen. Dat bleek vanochtend uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In de week van 13 april tot en met 19 april 2020 zijn 4300 sterfgevallen gemeld.  In de afgelopen drie jaren overleden er ongeveer 2850 mensen per week in de periode rond week zestien. In de afgelopen paar weken werden er ongeveer tweeduizend sterfgevallen meer gemeld dan verwacht.

De sterftecijfers vallen nog altijd een stuk hoger uit dan het aantal aan corona overleden mensen dat dagelijks door het RIVM gemeld wordt. ,,Dit aantal is ongeveer twee keer hoger dan de gemelde sterfte aan laboratorium bevestigde Covid-19 in diezelfde week’’, erkent het instituut. In diezelfde periode bleef het aantal overledenen dat ook getest is op corona steken op 876. Het grote verschil wordt veroorzaakt door een gebrek aan tests op het nieuwe coronavirus.

DE GELDERLANDER

Jaap Mus zei

De helft van de opgenomen patiënten was 69 of ouder; De helft van de overledenen was 82 of ouder. In beide gevallen: hoe oud was de ándere helft????