Gemeente moet in eerste helft van 2020 achttien statushouders huisvesten

• vrijdag 3 april 2020
  • De gemeente Den Helder moet in de eerste helft van dit jaar achttien statushouders huisvesten. Tot nu toe heeft één statushouder een woning toegewezen gekregen.

Dat blijkt uit antwoorden van de gemeente op vragen van de gemeenteraadsfractie van de PVV. Die wilde onder meer weten hoeveel sociale huurwoningen er in 2020 tot nu toe aan statushouders zijn toegewezen.

Het aantal statushouders dat een gemeente moet huisvesten wordt door het ministerie van veiligheid en justitie bepaald. Dit gebeurt naar rato van het aantal inwoners per gemeente en op basis van een inschatting van het totaal aantal vergunninghouders. Gemeenten zijn verplicht zich aan de taakstelling te houden.

Om aan de taakstelling te kunnen voldoen wordt nauw samengewerkt met Woningstichting en Woontij. ,,De genoemde woningcorporaties houden bij de toewijzing van woningen altijd rekening met de overige woningzoekenden’’, meldt de gemeente op de vragen van de PVV.

,,Woningstichting heeft in 2018 in de categorie eengezinswoningen met een huur tot € 640 zeven procent toegewezen aan vergunninghouders. Betekent dat 93% in die categorie beschikbaar is voor andere huurders.’’

Volgens de gemeente wordt de wachttijd voor een huurwoning voor niet-statushouders slechts ’zeer gering’ beïnvloed door het huisvesten van statushouders. ,,Gezien de relatief lage taakstelling die Den Helder het afgelopen jaar had en ook voor dit jaar heeft, gaat hier weliswaar een effect van uit op de wachttijd voor andere woningzoekenden, echter is dit effect zeer gering. Gelet hierop en op de noodzaak om te kunnen voldoen aan de wettelijke taakstelling, worden statushouders, tot aan de taakstelling is voldaan, direct bemiddeld naar passende woonruimte.’’

Noordhollands Dagblad