Gemeente is ’niet anders dan tevreden over hoe we dit in Hollands Kroon met elkaar doen’

• zondag 12 april 2020
  • Categorie: , ,
  • In de gemeente Hollands Kroon zijn dit weekend nog geen boetes uitgeschreven vanwege overtreding van de coronaregels.

Diverse gemeenten houden er rekening mee dat het, vanwege het mooie weer, druk kan worden op bepaalde plekken. Gemeentelijk woordvoerster Regina van den Berg: ,,Zaterdag is het heel goed gegaan. Wel her en der meer mensen, maar niet extreem druk. Ook niet op het Lutjestrand. De anderhalve meter afstand kon daardoor goed in acht worden genomen. We hebben wel wat mensen moeten waarschuwen, maar we zagen dat ze zich direct aanpasten. Het waren, zogezegd, geen moedwillige overtredingen. We hebben dan ook niet beboet. We zijn daar heel tevreden over.’’

Jongeren

Jongeren blijven een groep die aandacht vraagt, zegt zij: ,,Wij zien hen nog wel in bepaalde groepjes samenkomen. Dit zijn groepjes die we altijd al in beeld hebben, ook onder niet-corona-omstandigheden. We krijgen niet de indruk dat het om meer jongeren dan anders gaat. Aanspreken of waarschuwen werkt in dat geval prima. Dat is echt goed.’’
    Vier bijzonder opsporings-ambtenaren (boa’s) werken in koppels. ,,Zij staan in nauw contact met de politie. We hebben verkeersregelaars in stelling als dat nodig mocht zijn. We kunnen dus heel snel schakelen als er op plekken samenscholingen zijn of anderszins de maatregelen niet worden nageleefd. Daarbij concentreren we ons op natuurgebieden, winkelcentra en andere plekken waarvan we weten dat deze populair kunnen zijn. Om de situatie te kwalificeren, hanteren we drie categorieën: goed, redelijk en slecht. We blijven vooralsnog dus in de eerste twee categorieën: van goed tot redelijk. Als dat zo blijft, kunnen we niet anders dan tevreden zijn over hoe we dit in Hollands Kroon met elkaar doen. We hopen van harte dat deze lijn zich doorzet.’’