Energieregio’s krijgen meer tijd voor democratische besluitvorming concept-RES

• donderdag 9 april 2020
  • Categorie:
  • Publieke bijeenkomsten door het coronavirus zijn onmogelijk

9-4-2020

Gertjan van Schoonhoven

Energieregio’s krijgen meer tijd voor democratische besluitvorming concept-RES

De dertig Nederlandse energieregio’s krijgen meer tijd om hun – democratisch vastgestelde – concept-RES aan te leveren. Daarin staat hoeveel windmolens en zonneparken er in die regio kunnen komen, en waar. De deadline voor dit zogeheten ‘concept-bod’ aan het Rijk lag tot nu toe op 1 juni. Maar dat wordt door de coronacrisis verruimd naar 1 oktober.

In veel energieregio’s leefde het gevoel dat goede democratische besluitvorming – met serieuze participatie van de bevolking – nu niet kan, omdat publieke bijeenkomsten door het coronavirus onmogelijk zijn. De concept-RES moet in elke regio worden vastgesteld door gemeenteraden, Provinciale Staten en de Algemeen Besturen van waterschappen.

VVD-fracties in Utrecht wilden uitstel

Onder meer de VVD-fracties in de provincie Utrecht hadden daarom op uitstel aangedrongen in een open brief aan minister Eric Wiebes (VVD) van Klimaat en het bestuurlijk overleg van het Nationaal Programma Regionale Energiestrategie in Den Haag.
    Dat bestuurlijk overleg besloot zojuist – woensdagmiddag – om het tijdsschema voor de concept-RES’en inderdaad te verruimen. De deadline voor het definitieve ‘bod’ van de regio’s (de RES 1.0) verschuift van 1 maart 2021 naar 1 juli 2021. Zodoende schuiven ze – overigens – ook over de geplande Tweede Kamerverkiezingen heen.
    ELSEVIER

Dekker zei

Geloof er niets van, de burgers in Nederland hebben al lang niets meer te vertellen. Politici hebben het voor het zeggen en alleen als een politicus een windmolen naast zijn deur krijgt zal hij tegen stemmen, anders niet.