De werkelijke tol van het virus in Oost-Brabant: sterfte verzesvoudigd

• zaterdag 18 april 2020
  • UDEN/VEGHEL - Uitvaarten beginnen in verschillende plaatsen in deze regio op productiewerk te lijken, zóveel overlijdensgevallen zijn er. De sterfte is in sommige gemeenten verzesvoudigd, blijkt uit cijfers van het CBS. De keiharde getallen achter het leed in brandhaard Oost-Brabant.

Peter van Erp 18-4-2020

Neem bijvoorbeeld Uden. In de eerste maanden van dit jaar stierven er in deze gemeente met 41.000 inwoners gemiddeld 6,2 personen per week. In de week dat premier Rutte de natie toesprak om iedereen ervan te doordringen hoe ernstig de situatie was, noteerde Uden al 18 sterfgevallen. Dit cijfer schoot een week later omhoog naar 42 en vlakte twee weken geleden af op 38.

Volgens de officiële RIVM-cijfers zijn er in Uden 50 mensen overleden aan corona. Maar wie de bovenmatige sterfgevallen bij elkaar optelt kwam twee weken geleden al op een plus van 86. Met de cijfers van vorige en deze week erbij - nu nog niet bekend - zal dat getal ongetwijfeld tot ver boven de honderd reiken.

Niet getest

Dagelijks worden we door het RIVM geïnformeerd over het aantal mensen dat getroffen is door het coronavirus. Zoveel nieuwe ziekenhuisopnames, zoveel mensen op de intensive care en zoveel mensen die gestorven zijn. De werkelijke impact van de infectieziekte is veel groter. De meeste slachtoffers worden namelijk niet getest en dus niet meegenomen in de updates van het RIVM. Wie de algemene sterftecijfers van het CBS raadpleegt, ziet een schrikbarende stijging in de afgelopen vier weken. En ook dat sommige gemeenten veel harder zijn getroffen dan andere.
    De sterfte in Meierij­stad ligt nu een stuk boven die van Eindhoven, dat drie keer zoveel inwoners telt
    Sterftecijfers, CBS
    Over de gehele provincie bezien leidt corona in de laatste weken tot een verdubbeling van het aantal mensen dat is komen overlijden. Grote steden als Den Bosch en Tilburg zitten daar een stukje boven, terwijl Eindhoven er opmerkelijk ver onder zit. In de lichtstad overleden in de laatste dagen van maart en de eerste van april 64 inwoners. Ter vergelijking: in Meierijstad, dat iets meer dan een derde van het aantal inwoners telt, overleden in dezelfde week 79 mensen. In een normale week zijn dat er gemiddeld 14.

Geen reële weergave

Ook Bernheze (30.000 inwoners) is zwaar getroffen door het virus. Sinds de uitbraak van het coronavirus stierven hier al 51 inwoners meer dan gebruikelijk. En ook dit cijfer is gebaseerd op data die al twee weken oud zijn. Het officiële cijfer van 37 coronadoden in deze gemeente is dan ook geen reële weergave van de feiten.
    Hoe verder van Uden, hoe minder slachtoffers, zo lijkt het. In Oss is de stijging van het aantal sterfgevallen al minder groot, hoewel hier nog altijd sprake is van een verdrievoudiging. Met 56 doden in week 14 telde Oss er 40 meer dan normaal.
    BD