Consumentenbond over mondkapjes- en handgelsites: ’Tuin er niet in, je wordt genaaid!’

• woensdag 8 april 2020
  • Categorie:
  • Mondkapjes en anti-bacteriële handgels. Oplichters op internet doen hier goede zaken mee in coronacrisistijd. Op facebook adverteren ze ermee en goedgelovige mensen maken geld over. Om er vervolgens nooit meer wat van te horen. Persfotograaf Ko van Leeuwen uit IJmuiden heeft ze op de korrel.

Als 112-fotograaf heeft hij momenteel wat minder te doen. Als eigenaar van een bedrijfswebsite weet hij waar die aan moet voldoen. Er dient een contactmogelijkheid, een kamer van koophandelnummer en een BTW-nummer op te staan. Tot zijn grote ergernis ziet Ko van Leeuwen op internet de laatste tijd de ene na de andere ’medische’ website ontstaan. Als paddenstoelen schieten ze de digitale grond uit. Om, na wat kritische vragen van Van Leeuwen, meestal snel weer te verdwijnen.
    ,,Maar even later zie je dezelfde eigenaar dan weer met een andere website beginnen. Met dezelfde teksten, die ze doorgaans hebben gejat van een bonafide bedrijf. Vaak in het buitenland. Soms worden de Engelse teksten niet eens vertaald. Je wordt snel naar een betaalmogelijkheid geleid, meestal PayPal want dat is anoniem. Tuin er niet in.”

Door de sites via hun facebookadvertenties aan te pakken, verdwijnen ze meestal vanzelf. Facebook, Google en Marktplaats nemen inmiddels zelf ook maatregelen om sites die veelgewilde hulpmiddelen aanbieden te weren.
    Gerard Spierenburg van de Consumentenbond vindt de misleidende sites asociaal, maar heeft ook weinig goede woorden over voor de klanten. ,,Koop het niet. Die spullen zijn bestemd voor ziekenhuizen. Ze zijn niet voor ons, in de zorg hebben ze dit hard nodig. Bovendien: je weet gewoon dat je genaaid wordt. Ga niet mee in deze hype.”

Toch blijft het dweilen met de kraan open met die sites. Ko van Leeuwen: ,,Verrek, die ene site is gewoon wéér terug! Ik ga maar weer eens wat aan ze schrijven...”

Zo herken je een nep-website

Maakt de naam van het artikel dat je zoekt, deel uit van de titel van de website? Dan is het oppassen geblazen, weet Gerard Spierenburg van de Consumentenbond.
    Behalve mondkapjes en handzeep ziet hij ook dat vitamines en voedingssupplementen worden aangeboden met de bewering dat die helpen tegen het coronavirus. Flauwekul. Trap er niet in.
    Via www.sidn.nl kun je nagaan hoe lang zo’n site al bestaat. Is die slechts een paar dagen geleden opgericht, dan is dat ook een rode vlag.
    Op de site dienen contactgegevens van de eigenaar, een BTW-nummer, een KvK-nummer en een privacyreglement te staan. Als dat er is, ga dan eens na bij kvk.nl of het nummer wel bestaat. Dan weet je of het een echt bedrijf is.
    Pas op met teksten en plaatjes die betrouwbaar overkomen op sites. In veel gevallen zijn die gestolen van de website van een echt bedrijf.

Noordhollands Dagblad