CBS vermoedt veel meer coronadoden

• zaterdag 4 april 2020
  • Amsterdam - Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vermoedt dat het aantal personen dat is overleden aan het coronavirus hoger ligt dan tot nu toe is gemeld door het RIVM.

4-4-2020

Dit omdat niet iedere overleden persoon wordt getest en daardoor niet als coronadode wordt geregistreerd.

In de derde week van maart zijn er volgens een schatting van het CBS 4.308 sterfgevallen geweest. In dezelfde periode vorig jaar overleden er ongeveer 1.300 personen minder. De forse stijging valt volgens het statistiekbureau samen met de uitbraak van het coronavirus.

„Je kunt hieruit wel voorzichtig concluderen dat het sterftecijfer door corona hoger ligt dan is gemeld”, stelt CBS-socioloog Tanja Traag. Ze benadrukt dat ook het CBS niet in kaart heeft hoeveel mensen precies zijn overleden aan het nieuwe coronavirus. „Maar deze cijfers geven wel een goede indicatie van hoe hoog het sterftecijfer ligt op dit moment.”

„Omdat niet alle overledenen in Nederland getest zijn op covid-19, zullen de werkelijke aantallen aan corona overleden personen hoger zijn”, zegt Traag.

„Door naar het totaalaantal overledenen per week te kijken zoals gemeld aan het CBS —dus ongeacht de doodsoorzaak—ontstaat een completer beeld.”

Het officiële dodental in Nederland is gestegen naar 1487. In de afgelopen 24 uur heeft het RIVM 148 sterfgevallen doorgekregen.

Het aantal nieuwe meldingen over ziekenhuisopnamen is met 502 lager dan donderdag, toen hierover 625 meldingen binnenkwamen. In totaal zijn nu 6286 mensen in ziekenhuizen opgenomen. Hoeveel van hen weer zijn ontslagen, houdt het RIVM niet bij.

Intensive care

Het aantal coronapatiënten op de Nederlandse intensive care is in een dag met 51 toegenomen van 1.273 naar 1.324. Dat is een kleinere stijging dan de dag ervoor. Bij Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, en Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, was daarom sprake van voorzichtig optimisme. „We hopen tijd te winnen totdat het moment zich aandient dat de instroom gelijk is aan de uitstroom.”

De helft van alle coronapatiënten is 65 jaar of ouder. De helft van de overledenen was 81 jaar of ouder. De jongste overledene was tussen de 35 en 39 jaar, twee doden vielen in de groep van 45- tot 49-jarigen.

Het RIVM benadrukt dat ’de eerste effecten van de maatregelen zichtbaar lijken’. Het instituut voegt daar wel aan toe: „Om de verspreiding van het virus blijvend te vertragen is een lange adem nodig. Het is dan ook heel belangrijk dat iedereen de maatregelen de komende periode blijft opvolgen.”

Noordhollands Dagblad