Wij, de natuurorganisaties, hebben dezelfde zorgen

• dinsdag 3 maart 2020
  • Categorie:
  • De natuur en milieuorganisaties in Noord-Holland presenteerden recent hun visie op de transitie naar duurzame energie.
    3-3-2020

Met een kaart en principes geven we aan waar in onze ogen wel en waar geen ruimte is voor het opwekken van zon- en windenergie.

Brief van de dag

De dag daarop schreef Stichting Kritisch Platform Ontwikkeling Schagen in een ingezonden brief (SC, 29 feb.) dat het Platform bezorgd is over het draagvlak voor de energietransitie. De natuur en milieuorganisaties delen deze zorgen. Daarom pleiten we bij provincie en gemeentebesturen ook voor echte participatie van burgers. Waar samen met omwonenden wordt vastgesteld waar wel en waar geen wind- en zonne-energie mogelijk is en - alleen als er draagvlak is - hoe zonneweides en windmolens ingepast kunnen worden in samenleving en landschap.

Bovendien willen de natuur- en milieuorganisaties dat lokaal eigendom verplicht wordt voor alle windmolens en zonneweides. Inderdaad om te voorkomen dat grote bedrijven zoals Vattenfall ook het grote geld opstrijken. Lokaal eigendom betekent in onze ogen dat omwonenden van zonneweides en windmolens, of een dorps of stadgemeenschap in de buurt, ook echt financieel profiteren van de duurzame energie opwek.

Stichting Kritisch Platform Ontwikkeling Schagen vroeg zich ook af waarom we de alternatieve RES ’Duurzaam Leefbaar Noord-Holland Noord’ niet omarmen, ontstaan vanuit samenwerkende bewonersorganisaties. Deze plannen zijn interessant. Zeker waar het zon op grote daken betreft en zonneweides op een aantal van hun locaties. Tegelijk pleit Duurzaam Leefbaar voor windmolens in het IJsselmeer. Dat is in een van de belangrijkste trekvogelroutes. Als Noord-Hollandse natuur- en milieuorganisaties willen we geen windmolens in het IJsselmeer. De natuur- en milieuorganisaties gaan graag in gesprek met Stichting Kritisch Platform Ontwikkeling Schagen. We juichen het ook toe dat bewoners van Noord-Holland zelf het initiatief nemen om tot plannen te komen. Zo kunnen we samen onderzoeken waar het wel en niet mogelijk is duurzame energie op te wekken in Noord-Holland passend bij de wens van bewoners èn bij het karakteristieke Noord-Hollandse landschap.

Sijas Akkerman, directeur Natuur en Milieufederatie Noord-Holland

En namens:

Landschap Noord-Holland,
     Natuurmonumenten,
     Goois Natuurreservaat

Dekker zei

Het is zo simpel: zonneweides en windmolens kunnen niet worden ingepast zonder onherstelbare schade aan te richten aan mens, dier en natuur.
    Zo lang de groene criminelen tegen beter weten in blijven ontkennen dat het desastreus is voor alles wat leeft en bloeit zal de afbraak door gaan.