Warrige presentatie van kabinet dat de regie dreigt te verliezen

• dinsdag 24 maart 2020
  •  Stap voor stap kwam er dan toch een soort lockdown.
    24-3-2020

Het kabinet-Rutte nam de tijd om strenge corona-maatregelen langzaam op te bouwen. Draagvlak is ook in tijden van crisis de hefboom van het bestuur, schrijft Eric Vrijsen. Stap voor stap kwam er dan toch een soort lockdown. Althans, ‘we zijn daarvan nog één laatste stap verwijderd,’ zei premier Mark Rutte (VVD)  maandagavond.

Hij kondigde ‘een intelligente lockdown’ aan,  ook wel ‘een gerichte lockdown’. Maar helder was dat allerminst. Er waren krachtige maatregelen, maar daarop waren ook weer allerlei uitzonderingen. Behalve Rutte, voerden ook minister van Justitie Ferdinand Grapperhaus (CDA) en de ministers van Volksgezondheid en Medische Zorg Hugo de Jonge (CDA) en Martin van Rijn (PvdA) het woord. Zoveel pratende hoofden, dan ontstaat vanzelf verwarring.
    Lees verder onder de video
    Tot 1 juni zijn alle evenementen uit den boze; maar voor de horeca geldt vooralsnog 6 april. In de openbare ruimte moeten mensen 1,5 meter uit elkaar blijven, maar pas bij vier mensen of meer wordt daartegen opgetreden. Voor kinderen geldt sowieso een uitzondering.
    Wie koorts heeft, mag niet meer de straat op en dat geldt tevens voor zijn of haar huisgenoten. Samenkomsten in de privésfeer zijn taboe, al lieten de bewindslieden doorschemeren dat het onmogelijk is dat effectief af te dwingen.

Achteraf is er een kater

Naar de persconferentie was met spanning uitgekeken, maar achteraf was er een kater. Het leek de  rommelige presentatie van een kabinet dat bezig is de regie te verliezen. Zeker, tegen ‘schijt-aan-corona-feestjes’ zal worden opgetreden, maar verder? Hoe ingewikkelder de regels, des te groter het aantal Nederlanders dat er laconiek mee omspringt. En kunnen de politie en de burgemeesters dan nog handhaven?

Rutte moet het voortaan alleen doen
    In tijden van crisis kan een bestuur zeer resoluut zijn en vergaande dwangmaatregelen opleggen om vervolgens naar bevind van zaken hier en daar een kiertje te openen. Het kabinet-Rutte doet het omgekeerde. Het is begonnen met de ellebooggroet en kiertjes dichten. Maar de pandemie grijpt om zich heen en inmiddels nemen de ministers hun toevlucht tot een feitelijke lockdown met een spookhuis aan uitzonderingen. Campings en boulevards moeten dicht; markten blijven open. Dat lokt natuurlijk onbegrip en weerstand uit.
    Premier Mark Rutte is de duidelijkste boodschapper van het kabinet. Hij opereerde in het begin van de crisis zeker niet vlekkeloos, maar hij verstaat als geen ander de kunst helder te communiceren. Het zou goed zijn als Rutte voortaan in zijn eentje de crisiscommunicatie verzorgt. De coalitiepartners zullen dit met jaloezie en tandenknarsen gadeslaan, want de VVD gaat dan met de eer strijken. Maar dat is nu eenmaal inherent aan de ‘premierbonus’, die trouwens ook risico’s kent.
    Elsevier