Syp Wynia beschouwt een land in de knoop

• zaterdag 7 maart 2020
  • ’Om gek van te worden. De waanzin regeert - dat moet het wel zijn.’

Peter Schat 7-3-2020

Hij onderbouwt dat met het signaleren van onzin, vooral als gevolg van ’emobeleid’ van de gevestigde politici. Premier Rutte voorop, die de afgelopen tien jaar het ene onzinbesluit na het andere liet passeren. Maar eigenlijk ook al door al die minister-presidenten die hem voorgingen. De emotie regeert ons land. Vandaar ook de titel van Wynia’s jongste boek: ’Tegen de onzin’.
    Een verklaring geeft hij ook, voor dit ’onzinbeleid’. Nederland wil namelijk koploper en gidsland zijn in de wereld. Wie in ons land met succes het moreel leiderschap weet op te eisen, kan elk debat sturen. Vandaar dat er altijd maar weer beslissingen worden genomen, tegen de belangen van de burgers in. ’Om gek van te worden. De waanzin regeert - dat moet het wel zijn.’
    Voorbeeld van die ’waanzin’ is in Wynia’s ogen dat we van het aardgas af moeten. We gingen ’in een emotionele vlaag van tunnelvisie en groepsdenken het aardgas zó veel kwaads toedichten, dat we het aardgas wilden straffen. Daarbij gingen we eraan voorbij dat aardgas het minst slechte van de fossiele brandstoffen is en niet als eerste, maar juist als laatste uitgefaseerd had moeten worden’, schrijft Wynia.

Pubermeisjes

En welke onzinbesluiten zijn er nog meer? Dat ons land internationaal voortaan ’Netherlands’ wil heten. ’Holland’ en ’The Netherlands’ hebben afgedaan. Meer iets voor pubermeisjes, ’of transgenders, die eerst Sander heetten en daarna Wendy. Een naamwissel is iets voor wie op zoek is naar een identiteit, liefst een andere identiteit omdat de huidige in de weg zit’.
    De succesvolle strijd tegen Zwarte Piet is in de ogen van Wynia ook een voorbeeld van hoe een minderheid het hele land haar wil op weet te leggen. Sinterklaas is als volgende aan de beurt, voorspelt hij, ’Winkelconcerns durven zich er niet meer aan te branden’.
    Het oudejaarsvuurwerk, paasvuren, strandvuren, alle leuke dingen worden ’de lager opgeleide, autochtone, witte en bovengemiddeld masculiene Nederlanders afgenomen’. Alle dingen die ’meer van de verliezers, dan van de winnaars van de globalisering, de digitalisering, de duurzamisering en de diversificatie’ zijn. Ervoor in de plaats komen geïmporteerde tradities: na moederdag nu ook Valentijnsdag, Halloween, Black Friday en allochtone religieuze feesten.

Als klap op de vuurpijl is er een kleine club milieuactivisten die onder de vlag van Urgenda met een rechterlijke uitspraak de politiek de pas afsnijdt.
    Een ’juridisch gekkenhuis’ dreigt omdat clubs als deze zelf kunnen claimen het algemeen belang te vertegenwoordigen op grond van een ’ongelukkig’ wetsartikel. ’Je kunt als particulier onder de dekmantel van een rechtspersoon (stichting, vereniging) naar de rechter stappen om het hele raderwerk van de staat stil te zetten of van koers te laten veranderen. Het is ongelooflijk, maar waar.’ Om een eind te maken aan deze ’opeenstapeling van schadelijke malligheid’ moet dat artikel uit de wet snel worden geschrapt, stelt Wynia voor.

Postcodeloterij

Zo behandelt hij in zijn boek het ene na het andere thema, vanuit de verbijstering dat dit allemaal maar kan in ons land. Hij vraagt aandacht voor het fenomeen lobbyclubs: ’Kluwen van hoogst invloedrijke groepen en groepjes die voor honderden miljoenen euro’s per jaar leven van de ontwikkelingshulp van minister Kaag en met dat geld Nederland en de Nederlanders de maat nemen. Vooral over zaken als ’duurzaamheid’ en ’diversiteit’. Dit speelt zich af in het halfduister van de politiek en het wordt hoog tijd dat het zichtbaar wordt, zodat er een eind aan kan worden gemaakt.’
    Een grote boosdoener op dit vlak is de Postcodeloterij, die Urgenda ’sinds 2013 met 8,3 miljoen euro op de been hield’. Wynia ziet Urgenda ’samen met de Postcodeloterij als de feitelijke bovenbazen van Nederland’. Met geld dat vanuit de Postcodeloterij de samenleving in vloeit, worden in zijn ogen allerhande oncontroleerbare dingen gedaan. Het moet niet verbazen als Wynia dit in een volgend boek nader uitwerkt.

Noordhollands Dagblad