Scholen verwachten dicht te gaan

• zaterdag 14 maart 2020
  • Schagen - De scholen in de Kop van Noord-Holland bereiden zich voor op sluiting.
    Suzanne Rijnja 14-3-2020

De meeste basis- en middelbare scholen hebben een draaiboek gemaakt voor het geval alle scholen in het land straks op slot moeten gaan.

Bij alle scholen is het bij sluiting de bedoeling dat de leerlingen thuis zelf aan de slag gaan, vaak via een elektronische leeromgeving. Wel is het nog de vraag of dat voor alle leerlingen te faciliteren is.

Dat de scholen uiteindelijk moeten sluiten van het kabinet, achten de schoolbesturen redelijk groot. Veel leerlingen en leraren bleven deze week al thuis uit voorzorgsmaatregelen en de verwachting is dat dat aantal steeds groter wordt. De maatregelen die het kabinet tot nu toe heeft genomen, vinden niet alle schoolleiders even effectief.

Zo verbaast bestuursvoorzitter Anne Hoekstra van het Regius College zich erover dat evenementen met meer dan honderd bezoekers worden afgelast, terwijl er op zijn school in totaal 3300 leerlingen rondlopen. ,,Erg halfslachtig deze maatregelen van het kabinet waar ik beslist niet blij van word. Het ministerie laat ons aan ons lot over.”

Direct dicht

Bestuurder Paul Moltmaker van de Surplus-basisscholen ziet het liefst dat alle scholen per direct dicht gaan. Hij verwacht dat het ministerie van Onderwijs snel met aanvullende maatregelen komt.

,,Better safe than sorry, zeg ik. De kinderen zelf worden niet zo gauw ziek, maar kunnen wel zwakke ouderen besmetten. Dit virus neemt zo langzamerhand zorgwekkende proporties aan. De ongerustheid groeit en wij krijgen er ontzettend veel vragen over van ouders en leerkrachten. Lesgeven zelf is met halfvolle klassen bovendien van secundair belang, we beperken ons daarom tot basisvakken als rekenen en taal.’’

Noordhollands Dagblad