RIVM: 132 nieuwe sterfgevallen, 529 nieuwe opnames van coronapatiënten

• zondag 29 maart 2020
  • De helft van de opgenomen patiënten is 71 jaar en ouder, van de overleden patiënten was de helft 81 jaar en ouder.

29-3-2020

De afgelopen 24 uur zijn er in Nederland 132 meldingen gedaan van mensen die zijn overleden aan het coronavirus. Het totaal overleden patiënten komt daarmee op 771. Dat meldt het RIVM in de dagelijkse update. 3483 Covid-19 patiënten zijn opgenomen (geweest) in een ziekenhuis, een stijging van 529 personen.

Het totaal aantal positief geteste patiënten is met 1104 gestegen naar 10866. Gisteren stond het aantal positief geteste patiënten op 9762. Maar lang niet iedereen wordt nog getest.
    Met de nieuwe RIVM-cijfers komt het totale aantal sterfgevallen in ons land uit op 771. Gisteren waren dat er nog 639. De helft van de opgenomen patiënten is 71 jaar en ouder, van de overleden patiënten was de helft 81 jaar en ouder.
    Ziekenhuizen zetten nu alles op alles voor extra corona-afdelingen en meer ic-bedden om de toestroom op te vangen. Hoewel het aantal ziekenhuisopnames in de brandhaard Brabant lijkt af te vlakken, zien ze op plekken elders in het land de aantallen juist toenemen. Het RIVM schrijft: ,,Net als de afgelopen dagen neemt het aantal in het ziekenhuis opgenomen patiënten en het aantal overledenen minder snel toe dan je zonder maatregelen zou verwachten. Over een aantal dagen kan geconcludeerd worden of er sprake is van een werkelijke afvlakking en daarmee hoe goed de genomen maatregelen werken.” Er komen elke dag ongeveer 100 nieuwe patiënten op de intensive care bij.
    De toename van het aantal ziekenhuisopnames vlakt wat af.
    De toename van het aantal ziekenhuisopnames vlakt wat af. © RIVM
    De aantallen van het RIVM gaan over meldingen die dagelijks binnenkomen, maar niet elke ziekenhuisopname of ieder sterfgeval wordt meteen doorgegeven. Daardoor pakken de cijfers van eerdere dagen soms plots hoger of lager uit

De Gelderlander.