Ondernemers zijn ’in paniek’

• donderdag 26 maart 2020
  • Categorie: , , ,
  • Schagen - Binnen 24 uur hebben zelfstandigen al 2500 aanvragen gedaan voor tijdelijke ondersteuning

Casper Duin 26-3-2020

Duizenden ondernemers in Noord-Holland hebben inmiddels een aanvraag gedaan voor de extra tijdelijke ondersteuning voor zelfstandigen zonder personeel.

,,We hebben al achtduizend telefoontjes gehad sinds het kabinet een pakket aan maatregelen aankondigde en in de eerste 24 uur zijn er 2500 aanvragen gedaan’’, schetst Yaser Daraibaf, afdelingshoofd bedrijfsvoering en bijzondere regelingen bij Halte Werk, de stormloop. Halte Werk voert de regeling ’bijstandsbesluit zelfstandigen’ (bbz, red.) uit voor twaalf gemeenten in de provincie, waaronder Den Helder, Texel, Alkmaar, Heerhugowaard en Purmerend.

Paniek

Daraibaf spreekt van ’paniek’ onder ondernemers. ,,Veel aanvragen komen uit beroepsgroepen waar vanwege het verbod niks meer te doen is. Die op slot zitten. Masseurs, horeca, nagelstylisten, nu ook kappers. Veel van hen zijn zelfstandigen zonder personeel. Ineens komt er niks meer binnen. Dan slaat de paniek toe. Kan ik de rekeningen nog wel betalen? Daarbij vermoed ik een paniek om snel een aanvraag te doen, uit vrees dat anders straks de pot met geld op is.’’

Achtduizend telefonische vragen kregen ze op het kantoor van Halte Werk de voorbije weken. Mede daardoor werd dinsdagmiddag om 12 uur het schuifje opengezet, waardoor er aanvragen kunnen worden gedaan voor de bbz. ,,In de eerste 24 uur zijn er, alles bij elkaar, 2500 aanvragen gedaan. We krijgen er zo’n vijf per minuut. Terwijl wij dit gesprek voeren, zijn het er al weer tweehonderd meer. Om die reden hebben we de capaciteit op de vloer verdubbeld. Mocht het te veel worden, zullen we hulp inroepen bij de gemeenten.’’

Ranglijst

De gemeenten Alkmaar (500) en Purmerend (450) voeren de ranglijst aan van aanvragen in het eerste etmaal. ,,Maar ook Den Helder zit al op 130, waar het er normaal dertig per jaar zijn. Op Texel zijn er de afgelopen 24 uur tachtig aanvragen gedaan, tegen zes per jaar hiervoor. Neem een gemeente als Landsmeer. De procentuele stijging daar is enorm. Daar zitten veel zelfstandigen. Normaal ontvangen we een of twee aanvragen per jaar, nu al 113.’’

Gelukszoekers

Daraibaf plaatst wel een kanttekening bij de stormloop op de nieuwe steunmaatregelen. ,,Sowieso zijn dit aanvragen. Die zullen niet allemaal toegewezen worden. Geloof het of niet, maar er zitten ook gelukszoekers tussen.

Schijnzelfstandigen.

Of mensen waarvan de partner zevenduizend euro per maand blijkt te verdienen. Bedrijven die al niet lekker draaiden. Die vallen als eerste om. We beoordelen alle aanvragen op de ernst. De ’spoedgevallen’ komen eerst aan bod.’’

De regeling is gemaakt voor zelfstandig ondernemers die in de knel komen door de coronacrisis.

Ook de gemeenten die zelf de regeling uitvoeren, zien een aanzienlijke toename van het aantal steunaanvragen als gevolg van het coronavirus. Zo handelde de gemeente Hollands Kroon in heel 2019 in totaal twaalf aanvragen af. Dinsdagmiddag stond de teller van dit jaar al op 132, zo meldt woordvoerster Regina van de Berg.

Halte

Werk voert ook het debiteurenbeheer uit voor de gemeente Den Helder. Daraibaf: ,,Voor ondernemerskrediet. Daarover is nu afgesproken dat we voorlopig geen aanmaningen sturen. Daar zitten veel ondernemers nu niet op te wachten. Even rust in tent.’’

Noordhollands Dagblad