Niet alle dodelijke slachtoffers geregistreerd in cijfers van RIVM

• maandag 30 maart 2020
  • Amsterdam - Het aantal dodelijke slachtoffers van corona is mogelijk hoger dan het aantal dat het RIVM meldt.
    30-3-2020

Tv-programma ’Zembla’ heeft dit zaterdag gemeld op basis van meldingen van Brabantse huisartsen.

Volgens deze huisartsen kiezen veel mensen die al op leeftijd zijn ervoor om thuis te sterven als ze ziek worden van - waarschijnlijk - het coronavirus. Zij worden echter niet getest. Ook niet nadat ze overleden zijn, zelfs niet als er sterke vermoedens zijn van corona. Mensen die niet officieel getest zijn op corona worden ook niet in de statistieken van het RIVM opgenomen, aldus huisarts Eduard Graat uit Uden.

Bij een collega van Graat hadden drie patiënten symptomen van corona, van wie er slechts één positief getest was. De andere twee waren niet getest. Zij stierven alle drie, maar alleen die ene geteste patiënt werd opgenomen in het officiële sterftecijfer.

„Lang niet iedereen is getest, omdat er een terughoudend testbeleid is. Dus van alle patiënten die overlijden, staat niet altijd vast of ze covid-19 hebben gehad. Maar we hebben wel heel sterke vermoedens als huisarts, dat deze mensen daaraan zijn overleden.”

Het RIVM wijst er in een reactie op dat alleen positief geteste patiënten worden meegenomen en dat het aantal doden dus hoger kan uitvallen, zoals ook op de website van het instituut staat vermeld.

Het aantal geregistreerde dodelijke Nederlandse slachtoffers liep zondag met 132 op tot 771. Naar verhouding van het inwonertal kent Nederland veel slachtoffers: de statistiek van worldometers.info zet Nederland wereldwijd op de derde plaats, na - weliswaar op ruime afstand - Italië en Spanje (cijfer aantal doden per 1 miljoen inwoners).

Noordhollands dagblad