Het RIVM liegt en bedriegt steeds weer over COVID-19

• zondag 15 maart 2020
  •  Ik geloof niet dat het RIVM het zo extreem kundig is en nee, ik geloof ook niet dat het instituut het allemaal goed bedoelt.

Door  15-3-2020

Op Twitter word ik met enige regelmaat aangesproken door Deugmenschen die het verschrikkelijk vinden dat ik het RIVM durf te bekritiseren. Ze bedoelen het daar goed! Ze maken misschien fouten, maar doen we dat niet allemaal?! Ze doen hun best! Ze zijn kúndig! We moeten die lui steunen en vooral, boven alles, respecteren en in alles gehoorzamen. Want Zij Weten Het.
    Nou nee, daar doe ik dus niet aan mee. Ik geloof niet dat het RIVM het zo extreem kundig is en nee, ik geloof ook niet dat het instituut het allemaal goed bedoelt. Volgens mij had het RIVM maar één groot doel: ‘paniek’ voorkomen (en daardoor de economische schade beperken). Dit terwijl het doel had moeten zijn: verspreiding van het virus in Nederland voorkomen, indien nodig ten koste van alles (inclusief, jawel, economische schade).

LEUGEN 1

Vanaf dag één dat het bekend werd dat COVID-19 een gevaar zou vormen voor de hele wereld deed het RIVM net alsof dat allemaal best meeviel. Op 22 januari liet het instituut weten, tegen Nu.nl, dat de kans op verspreiding van het nieuwe coronavirus naar Nederland “nihil” was want, je gelooft het niet, er waren geen directe vluchten tussen Wuhan en Schiphol.
    Een achterlijke baviaan kon nog bedenken dat iemand gewoon in Wuhan op het vliegtuig kon stappen, naar Londen kon vliegen, en van daaruit naar Amsterdam, om maar een voorbeeld te noemen. Maar bij het RIVM, waar ze toch niet helemaal gestoord zijn, konden ze dat niet?

LEUGEN 2

Toen eind februari bekend werd dat een Duitse coronapatiënt in Nederland was geweest liet het RIVM (alweer) weten dat de kans “nihil” was dat hij Nederlanders had aangestoken. Hij vertoonde tijdens zijn verblijf in ons land namelijk geen symptomen. Maar wacht, in januari zei China al dat ook mensen zonder symptomen het virus verspreiden. Wetenschappers bevestigen dit.

LEUGEN 3

Het RIVM en het kabinet vinden dat scholen niet dicht moeten. Want, zeggen ze, kans dat het virus daar verspreid wordt en doorgegeven wordt aan volwassenen (die er wel doodziek van kunnen worden) is ongelooflijk klein! Echt hoor! Geen reden om onderwijsinstellingen te sluiten. Een Duitse topviroloog stelt daarentegen dat alle scholen juist per direct dicht moeten omdat elk kind 2 tot 3 mensen per week besmet plus hun eigen ouders.
    In bijna alle andere landen met een serieuze corona-uitbraak zijn scholen gesloten. Maar niet in Nederland, want daar vinden het RIVM en het kabinet (welke braaf achter het RIVM aanloopt) dat niet ‘nodig.’ Sterker nog, Mark Rutte liet zelfs weten — ongetwijfeld op basis van informatie van het RIVM: “kinderen worden niet ziek en dragen Corona ook niet over op volwassenen.”

LEUGEN 4

Op 2 maart vroeg ene Roelie het RIVM op Twitter wat ze moest doen. Ze had namelijk iemand gesproken die in het risicogebied Noord-Italië was geweest. Kort daarna kreeg ze serieuze klachten. Het antwoord van het RIVM had natuurlijk moeten zijn: dat is een serieus probleem, je moet je laten testen, en we moeten jou isoleren en nagaan met wie jij in contact bent geweest.
    Het echte antwoord? “Thuisblijven en uitzieken is het advies.” Zoals ik toen al schreef: Óf ze zijn volstrekt incompetent bij het RIVM én in het kabinet, óf ze spelen moedwillig Russische roulette met de gezondheid van Nederlandse burgers.

LEUGEN 5

En dan is er nog dit: in samenwerking met het RIVM heeft het kabinet bewust verkeerde antwoorden op Kamervragen gegeven. Kijk maar eens naar vraag en antwoord 11:

Vraag 11

Klopt deze tweet – en dan met name het deel dat mensen pas besmettelijk zijn als ze ziek zijn? Zo nee, is er dan op meer momenten te stellig gecommuniceerd in de eerste weken? Zo ja, op welke momenten?

Antwoord 11

Ja, op dit moment nemen wij op basis van de ons beschikbare wetenschappelijke informatie van het RIVM aan dat een persoon pas besmettelijk is vanaf het moment dat er symptomen zijn (hoesten, koorts, luchtwegklachten) en iemand in China is geweest, of een persoon in contact is geweest met iemand met een bevestigde infectie van het nieuwe coronavirus.
    Maar toen was er al wetenschappelijke informatie naar buiten gekomen over (veelvuldige) besmettingen zonder symptomen. Bij het RIVM moeten ze daarvan op de hoogte zijn geweest.

CONCLUSIE

Als je al deze feiten bij elkaar optelt inclusief de kennis, steeds weer, dat het standpunt van het RIVM weersproken wordt door wetenschappers uit andere landen (die al flink geleden hebben onder COVID-19) kan ik alleen maar concluderen dat er werkelijk geen enkele reden is om aan te nemen dat ze het zo goed bedoelen bij het RIVM én/of dat ze daar competent zijn.
    Is er dan helemaal geen goed nieuws? Ja, dat is er wel. Er zijn namelijk tal van bedrijven en miljoenen Nederlanders die wél hard ingrijpen en die steeds weer vooruit lopen op het beleid van het RIVM en het kabinet. Misschien dat zij de schade daardoor nog enigszins kunnen beperken.
    Volg mij op Twitter.
    DDS