Actiegroep en gedeputeerde blij met akkoord: Voorlopig wordt in de Schoorlse duinen alleen het Dr. Van Steijnbos gekapt

• vrijdag 13 maart 2020
  • Het burgerinitiatief tegen de boskap in de Schoorlse Duinen is door de indieners ingetrokken. Dit na overleg tussen gedeputeerde Esther Rommel en de Stichting ter behoud van het Schoorlse en Noord Kennemerduingebied.

De gedeputeerde zegde de indieners van ’Stop de boskap’ toe vooralsnog een stuk en niet twee stukken bos te kappen. De kap van het Dr. van Steijnbos gaat zo snel mogelijk beginnen, maar het Leeuwenkuilbos blijft voorlopig staan.
    Daarnaast informeert PWN, beheerder van het Noordhollands duingebied, proactief over beoogde kapplannen en stelt het bedrijf samen met de stichting een meerjarenplan op voor de looptijd van het beheerplan.
    In dit plan wordt besloten op welke manier met de bossen kan worden omgegaan.
    ,,Ik ben blij dat we er samen zijn uitgekomen en dit gezamenlijk naar buiten kunnen brengen’’, aldus Rommel. ,,Het burgerinitiatief is ondertekend door ruim 8.000 Noord-Hollanders en ik wilde hun oproep zorgvuldig behandelen. We kunnen nu een besluit gaan nemen in Gedeputeerde Staten waar iedereen achter staat en dat goed is voor de natuur.’’
    De indieners hadden het liefst alle boskap willen stoppen maar er is begrip voor dat er ook andere visies op natuur zijn. Jan Engelbregt: ,,Wij zijn tevreden over het resultaat en zien de kap van voorlopig alleen het geplande deel van het Dr. van Steijnbos als een experiment, waarmee heel duidelijk gaat worden of de boskap echt een grotere biodiversiteit in het duingebied gaat opleveren. Het is een groot winstpunt dat PWN nu samen met ons en de omgeving een meerjarenplan gaat opstellen.’’
    Noordhollands Dagblad