Twijfels over het Joods Werkdorp blijven groeien

• maandag 10 februari 2020
  • Categorie: , ,
  • HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA - Raad behandelt alle plannen voor pensions apart.

Mike Deutekom 10-2-2020

Actiecomité Nieuwesluis proeft groeiende twijfels binnen de gemeenteraad over een groot pension voor arbeidsmigranten bij het Joods Werkdorp.

Dat concludeert lid Kees Vendrig na de raadsvergadering van vorige week. ,,Er worden steeds meer vraagtekens achter het plan gezet”, reageerde hij.

Raadsleden Jan Eichhorn (GroenLinks) en Enno Bijlstra (VVD) bevestigen dat.

Eichhorn sprak in de raad over ’koehandel’. Hij doelde op een nieuwe poging van ondernemer Joep Karel om toestemming voor het omstreden project te krijgen. Hij wil de accommodatie beperken tot 240 personen, veertig minder dan eerst.

200.000 euro

Bij deze inkrimping ziet Karel af van een bijdrage van 200.000 euro aan Stichting Joods Werkdorp voor de exploitatie van het hoofdgebouw op het terrein. Als de raad toch kiest voor 280 buitenlanders, krijgt de stichting wel het geld.

Bijlstra is het eens met Eichhorn, maar gebruikte andere bewoordingen. ,,Het wordt er voor ons niet gemakkelijker op”, zegt hij.

Het actiecomité strijdt tegen de komst van een groot complex aan de Nieuwesluizerweg. Omwonenden voelen zich niet serieus genomen door de gemeente. Vendrig: ,,In 2016 is toegezegd dat B en W met ons overleggen bij belangrijke stappen. Die waren er meermalen, maar wij zijn steeds gepasseerd.”

Toch lijkt er overleg te komen. ,,Na afloop van de raadsvergadering gaf wethouder Theo Meskers te kennen een gesprek te willen. Een datum is er nog niet.”

De gemeenteraad beslist op 27 februari over zeven plannen voor pensions in Hollands Kroon die niet passen in de nieuwe regels. De raad bepaalde kortgeleden dat onderdak voor arbeidsmigranten als eerste op of direct naast een bedrijventerrein moet komen. De zeven aanvragen gaan om heel andere locaties.

De raad bepaalde vorige week dat 27 februari alle zeven projecten afzonderlijk moeten worden beoordeeld. Ze worden niet ’op één hoop’ gegooid zoals wethouder Meskers aanvankelijk wilde.

In de raad klonken ook twijfels achter de noodzaak om vaart te maken met de ’afwijkende plannen’. Waarom niet eerst aan de slag met plannen die wel mogen? En welke plannen zijn dat?

Meskers beloofde op 27 februari met meer informatie te komen.

Noordhollands Dagblad