Golfenergiebedrijf Slow Mill wil verder groeien op Kooyhaven

• woensdag 5 februari 2020
  • Categorie: , , , , ,
  • Golfenergiebedrijf Slow Mill wil verder gaan groeien op Kooyhaven.

Momenteel staan er twee containers van het Rotterdamse bedrijf achter de Slow Mill, dat de energie van golven omzet in elektrische energie, op het industrieterrein bij Breezand. Daarin gaat uitvinder Erwin Croughs binnenkort aan de slag om een acht meter lange installatie te maken.
    Het is de volgende stap voor de Slow Mill, nadat begin vorig jaar een pilotmodel te water werd gelaten ten westen van Texel. ,,De uitkomsten daarvan zijn voor ons reden om door te gaan’’, vertelt Croughs. Die, als alle onderdelen zijn geleverd, binnenkort gaat ’knutselen’ op Kooyhaven en hoopt in de zomer daarmee klaar te zijn. ,,Kooyhaven is de perfecte plek voor ons. Daar kunnen we de installatie zo naar zee slepen. Bovendien zijn de golven in de Noordzee uitstekend voor ons. En wat zeker ook meespeelt, is dat onze sponsoren daar zitten. De gemeente Texel en de provincie Noord-Holland. Zij geloven inderdaad in ons, maar hebben ons ook nodig op het gebied van duurzaamheid. Daarvoor kun je meer dan alleen windmolens en zonneparken gebruiken. Onze installatie drijft, onzichtbaar, enkele kilometers uit de kust.’’
    De toekomstige Slow Mill komt op dezelfde plek, een kilometer of vier in zee ten westen van Texel. Daar is voor de pilot een anker verzonken. ,,En dan gaan we kijken of dit model het overleeft, hoe deze het doet. Als alles goed verloopt, willen we een grotere installatie gaan bouwen, van twintig meter. Ook op Kooyhaven. Dan komen er twee containers bij. Een toekomstige productiefaciliteit of kantoor op Kooyhaven is ons vergezicht.’’
    Noordhollands Dagblad