Uitstel besluit huisvesting

• Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Wethouder Meskers verder aan banden

2 december 2019

De gemeenteraad van Hollands Kroon heeft het op 29 november niet aangedurfd om al een besluit te nemen om ‘in principe’ akkoord te gaan met huisvesting van 280 arbeidsmigranten op het voormalig Joods Werkdorp door projectontwikkelaar Karel Vastgoed BV.Alle fracties in de raad hadden nog vragen aan wethouder Meskers. Zelfs de coalitiepartijen CDA, Senioren HK en de VVD bleken nog zoveel twijfels te hebben, dat VVDfractievoorzitter Annaert halverwege de avond voorstelde om nu geen besluit over het voorstel van B&W te nemen.

Presidium
    Het presidium van de raad bepaalt deze week in welke raadsvergadering het stuk opnieuw op de agenda geplaatst wordt.

Het uitstel is een fikse tegenvaller voor wethouder Meskers. Deze werd door de raad gesommeerd zijn huiswerk over te doen. Zij wil eerst inzicht hebben in de locaties en het aantal slaapplaatsen van plannen die ‘in de pijplijn’ zitten. Bijvoorbeeld 460 mensen regulier op Robbenplaat en 1500 door Van der Valk in de buurt van Medemblik.
    Meskers dient daarbij aan te geven welke daarvan aan de beleidsregels voldoen en welke niet. Pas dan zou de raad een besluit kunnen nemen over het voorstel om 280 arbeidsmigranten op het werkdorp te huisvesten. De wethouder kon niets anders dan deze informatie toe te zeggen.

De oppositie van 7 partijen vond de locatie geen goede plek en had grote vraagtekens bij het voorstel van B&W om als eerste een uitzondering op de regels voor te stellen en niet een voorstel dat wél aan de regels voldoet.

Coalitiepartijen
    De coalitiepartijen hadden intern nog de nodige dilemma’s” (CDA), “problemen met de procedure voor het principeverzoek” (VVD) of “vonden het aantal plekken van 280 veel te groot ten opzichte van 120 bewoners in de nabijgelegen kern van Nieuwesluis” (SHK).

10%
    Grootschalige huisvesting (meer dan 80 plekken) mag op of langs een bedrijfsterrein, als het aantal maar lager blijft dan 10% van het aantal bewoners in een nabije kern. Daar werd volgens SHK niet aan voldaan.
    De woordvoerder van de VVD deed, gezien de vele vragen van de raad, aan het begin van de 2e termijn dan ook het voorstel om de besluitvorming uit te stellen.

Woon- en leefomgeving
    Mevrouw Vlietstra van D66 drong in de 2e termijn aan op onderzoek naar de effecten van huisvesting op de wonen leefomgeving van de omwonenden. Door anderen werd daarbij de toename van het aantal autoritten naar en van het werkdorp genoemd, die een negatief effect hebben op de verkeersveiligheid.

Communicatie
    De communicatie tussen de projectontwikkelaar en de omwonenden bleek verder ‘niet’ te lopen. Op de informatieve bijeenkomst van 23 september hadden de omwonenden de communicatie met Karel zelf afgedwongen. Dat vond de hele raad geen goed teken.
    Wethouder Meskers vond communicatie geen taak voor de
    gemeente, maar van de initiatiefnemer,
    “want wij zijn er niet voor de burgers, maar om het belang van een zorgvuldig proces te dienen. Dan moeten we geen partij in dit proces zijn”. Toen zei ook de fractievoorzitter van de VVD dat de wethouder zich hier juist actief mee moest bemoeien, omdat de projectontwikkelaar dat niet deed.
    Daarop restte Meskers niet anders dan ook op dit punt zijn eigen ideëen hierover in te slikken.

Dit is een uitgave van omwonenden en (voormalige) bewoners van het werkdorp. U kunt ons steunen of vragen stellen door te mailen naar: werkdorp2019@gmail.com

De Werkdorperbode
    Onregelmatig nieuwsblad voor omwonenden van het vm Joods Werkdorp Nr. 2