• dinsdag 31 december 2019
  • Categorie: , , ,
  • SINT MAARTENSBRUGMark Kraakman was de actieleider voor de boerenprotesten in NH Noord. Hij denkt al aan nieuwe acties. ’Naar de grootvervuilers die weinig in de weg wordt gelegd. Bedrijven zoals Tata’

Mark Kraakman (37) uit Sint Maartensbrug leidde in oktober in de regio het eerste grote boerenprotest dat het land ontwrichtte. De melkveehouder was ook nauw betrokken bij de organisatie van volgende massale demonstraties met trekkers. ,,We hebben al wel iets bereikt. Namelijk uitstel van voorgenomen stikstofmaatregelen. Daar kon ’Den Haag’ niet langer om heen. Hadden we niets gedaan, dan hadden we nu een forse, opgelegde inkrimping van de veestapel op ons bordje gehad, zeker weten.”

Tata Steel

Met 370 koeien had Mark Kraakman helemaal geen tijd voor protesteren en voorbereiden. ,,Het moest. Al een paar jaar broeit het in de agrarische sector. Onze stem werd niet gehoord en we voelen ons het afvoerputje van de maatschappij. Als Tata Steel te veel stoffen uitstoot, worden de normen verhoogd. Maar wij moeten steeds bloeden. De ene beperking volgt op de andere. Bijna vier ton heb ik geïnvesteerd om te voldoen aan de nieuwe fosfaatvoorwaarden. Dat was net achter de rug toen we te maken kregen met het stikstofverhaal. Wat krijgen we in 2020? CO2-gedoe?”
    Veertig trekkers verzamelden zich op die oktoberochtend bij de familie Kraakman. Onderweg sloten andere groepen uit Noord-Holland zich aan bij deze colonne. ,,Ik was knap zenuwachtig, had er vooraf pijn in het lijf van. Hoe zou het gaan? Er hoeven maar een paar cowboys tussen te rijden, dan heb je snel brokken.”

Snelweg

Die bleven uit, maar Mark kreeg wel de politie op z’n dak. ,,We mochten alleen kort voor en kort na de Velsertunnel over de snelweg. Toch waren we al bij Uitgeest op de A9 gegaan. Om te laten zien dat het echt menens was. Ik kreeg later een kleine reprimande.”
    Bij de volgende actie, op 16 oktober, stond al vroeg politie paraat bij de boerderij aan de Grote Sloot. ,,Maar toen verzamelden we ons op een andere plek.”
    Wat heeft bij het eerste protest de meeste indruk gemaakt? ,,De saamhorigheid onder de boeren. Ongekend. Vaak is het ieder voor zich.” Twee keer belandde hij in het Provinciehuis. ,,Van nabij maak je dan mee hoe politiek werkt. In je gezicht is iedereen het eens met je. Achter je rug voeren ze toch hun eigen plan uit. Gedeputeerde Rommel wil nu drieduizend hectare natuur erbij in Noord-Holland. Waar zit dan je verstand! Die uitbreiding gaat ten koste van ons. Zo’n uitspraak zet natuurlijk kwaad bloed. Zij gaat voorbij aan het feit dat in Noord-Holland agrariërs al minder bijdragen aan de uitstoot van stikstof dan in andere provincies. Hier dertig procent, het gemiddelde in andere provincies is veertig procent.”
    In de publieke opinie overheerst het beeld dat de Nederlandse boeren hoofdzakelijk voor het buitenland produceren. Dus daar kan best het mes in. ,,Driekwart wordt geëxporteerd, klopt. Mensen vergeten dat er nog méér voedsel wordt geïmporteerd. De markt vraagt daar om. Minder exporteren en meer importeren? De prijzen in de supermarkt zullen fors stijgen.”
    Welke garanties moet ’Den Haag’ geven? ,,Dat resterende ruimte in de milieuvergunning voor uitstoot niet wordt afgepakt. En dat gedwongen inkrimping van de baan is, dat zijn de belangrijkste voorwaarden. Plus uitleg over de rekenmodules van het RIVM voor de stikstofuitstoot. Die zijn nu staatsgeheim.”
    Duidelijkheid moet er komen, benadrukken Mark Kraakman en partner Naomi Marees (31). ,,We moeten weten waar we de komende tien tot vijftien jaar aan toe zijn. Daarop kan je je bedrijf richten. Nu staan we stil, omdat de spelregels steeds tussentijds veranderen.”

Gerichte acties

En anders? ,,Opnieuw acties. Niet meer van hetzelfde, in mijn ogen. Naar buiten hebben we ons punt gemaakt. Ik denk nu aan gerichte acties bij grootvervuilers die weinig in de weg wordt gelegd. Bedrijven zoals Tata.”
    Noordhollands Dagblad