’Center Parcs voor arbeidsmigranten’

• Categorie: , ,
  • WOGNUM - Westfriese Bedrijvengroep wil FNV tegemoet komen

Sophie Kuitens 11-12-2019

De Westfriese Bedrijvengroep (WBG) probeert overeenstemming te bewerkstelligen tussen vakbond FNV en uitzendbureaus, voor ze de plannen over een ’Center Parcs voor arbeidsmigranten’ officieel zal presenteren.

Dat liet Ramon Stoffer van de WBG deze week weten aan de Medemblikker politici.

Stoffer tracht de politiek in verschillende gemeenten enthousiast te krijgen over de plannen voor een park voor 1500 tot 2000 arbeidsmigranten. De faciliteiten op dat park moeten van hoge kwaliteit zijn (bioscoop, eigen badkamer, veel groen, enz.) om verveling buiten werktijden te voorkomen. Hij benadrukt dat er nog geen locatie op het oog is, en dus ’tourt’ hij langs diverse gemeenten. Wel is duidelijk dat het park ergens in het buitengebied dicht bij de A7 zou moeten verrijzen.

Dubbel afhankelijk

Een belangrijke voorwaarde voor de FNV, die aan de gesprekstafel de belangen van arbeidsmigranten vertegenwoordigt, is dat werkgevers niet actief betrokken zijn bij de huisvesting. De werknemers zouden dan dubbel afhankelijk zijn.

Uitzendbureaus, die ook een plek aan tafel hebben, denken daar veelal anders over en willen bij wijze van spreken vijfhonderd bedden kopen, aldus Stoffer. ,,Die discussie is nog niet rond. We willen de FNV hierin tegemoet komen.’’

Een andere gesprekspartner is hotelketen Van der Valk, bij wie de vergaderingen bovendien plaatsvinden. Ook Intermaris denkt mee. Dit wil volgens de WBG echter niet betekenen dat zij ook de eerste rechten hebben op deelname, als de plannen straks concreet worden. ,,Het is niet zo die partijen economisch voordeel hebben op de rest’’, zegt Stoffer.

Het zal nog tot februari/maart duren voor de plannen op papier gezet zijn. De eerste politieke reacties uit Medemblik waren deze week voorzichtig. Pedro van der Kolk van dorpsraad Zwaagdijk-Oost (waar relatief veel arbeidsmigranten wonen) heeft al laten weten de plannen met belangstelling tegemoet te zien. ,,Mijn eerste reactie is positief.’’

Noordhollands Dagblad