Bouw: kabinet moet miljarden in natuur steken

• donderdag 5 december 2019
  • Categorie:
  • Den Haag - De bouwsector wil dat het kabinet de komende jaren fors investeert in natuurgebieden.
    5-12-2019

Kwetsbare ecosystemen moeten met behulp van miljardeninvesteringen aansterken, zodat bouwprojecten niet opnieuw tot stilstand komen zoals bij de stikstofcrisis. Daarvoor pleit belangenorganisatie Bouwend Nederland.
    Volgens Bouwend Nederland zou de regering de komende zeven tot tien jaar 1 miljard euro per jaar in natuurgebieden moeten steken. De belangenbehartiger voor bouwbedrijven baseert zich op gesprekken met natuurorganisaties, waaronder Natuurmonumenten.
    Bouwers hopen vurig dat binnenkort weer een drempelwaarde wordt ingevoerd voor de hoeveelheid stikstof die door hun projecten mogen neerslaan. De Raad van State stelde onlangs in een advies dat de overheid eerst veel meer moet doen om natuur te beschermen voordat ze zo’n bovengrens kan instellen. De Raad van State zette als hoogste bestuursrechter eerder dit jaar nog een streep door het stikstofbeleid van de overheid. Daardoor kwamen tal van bouwprojecten stil te liggen.
    ANP