’Rol van HKN-huisartsen bij nieuwe praktijk in Anna Paulowna is cruciaal geweest’

• vrijdag 22 november 2019
  • Categorie: , ,
  • Huisartsenpraktijk HKN in Anna Paulowna neemt na januari mogelijk weer nieuwe patiënten aan.

De uit nood geboren praktijk (sinds juli) heeft de zaken inmiddels voldoende op de rails om na te denken over een verdere groei. Dat zegt Leonie Steenvoorden, directeur van huisartsenorganisatie HKN met het hoofdkantoor in Schagen. De nieuwe praktijk kwam er nadat er in Anna Paulowna en Breezand problemen waren ontstaan. De ’trigger’ vormde de ontruiming van huisartsenpraktijk HAP van Arstrid van Heusden vanwege een huurschuld. Een groot aantal inwoners van met name Anna Paulowna dreigde verstoken te raken van een huisarts, aldus Steenvoorden.
    Patiënten stapten massaal over. Bij 4700 inschrijvingen voerde HKN een stop in. Om daarmee overbelasting van de vijf artsen te voorkomen. Steenvoorden: ,,Het kost veel moeite om alle dossiers compleet te maken. Dat aantal van 4700 is heel hoog. Vergeet niet dat we op nul zijn begonnen. In het begin gaf het zoveel druk dat we de situatie op een gegeven moment wilden stabiliseren. Momenteel hebben we nog steeds niet alle dossiers overgeheveld.’’ Al met al is er inmiddels voldoende balans ontstaan om in het voorjaar van 2020 na te denken over een verdere uitbreiding van de praktijk. ,,We hebben nog niet helemaal het aantal huisartsen dat we nodig hebben, er zijn nog te veel invallers. Maar ook daar ontstaat meer continuïteit. Het gaat boven verwachting.’’
    Steenvoorden beschouwt de HKN-praktijk nog altijd als een noodoplossing. Het zou mooi zijn ’als een of meerdere huisartsen de zaken overnemen’. ,,De HKN-organisatie doet dit ter overbrugging. Het was een handreiking aan de inwoners. We wilden de huisartsenzorg continueren.’’ De voorbereiding van een nieuwe praktijk vergt doorgaans een jaar. HKN fikste het binnen een paar weken.
    Steenvoorden: ,,Een nieuw bedrijf neerzetten en vanaf dag één goeie patiëntenzorg leveren, dat vraagt heel veel tijd en energie. We hebben daarbij veel profijt gehad van de kennis en kunde van de HKN-organisatie. We hebben bijna alles in huis. En vergeet de betekenis niet van de huisartsen uit de regio die bereid waren bij te springen. Hun rol is cruciaal geweest. Met vereende krachten hebben we een hele grote klus geklaard.’’
    Noordhollands Dagblad